Fågelle: Helvetesdagar

Fågelle
Helvetesdagar

Inga filter, inga kompromisser, ingen oärlighet

GAFFA

CD / Bengans Records
Utgivning D. 2019.05.24
Recenserad av
Johan Jacobsson Franzén

På ett sätt kan jag tycka att det är aningen märkligt att Halmstaddottern Klara Andersson kallar sig Fågelle när hon gör sin ”noise, pop, poesi”-musik. Att ta ett artistnamn är ju att återuppfinna sig själv, klä sig i en teatermask – Brian Hugh Warner är död, länge leve Marilyn Manson, liksom.

Men några direkta skillnader mellan privatpersonen Klara Andersson och tonkonstnären Fågelle verkar inte finnas. Helvetesdagar, Fågelles fullängdsdebut, är därför ett rakt igenom kompromisslöst, filterlöst, ärligt, modigt och mästerligt album. Varenda en av dess dryga 2 220 sekunder är uppfyllda av Klara Anderssons oförblommerade hjärna, hjärta, själ och låtskrivarsnille (tänk er en becksvart blandning av M83:s mest himlastormande melodier och kompositören Hanna Hartmans manipulerade fältinspelningar från vulkanen Etna och ni får ett hum om hur den låter).

Så vadan pseudonymen?

Nåväl. Helvetesdagar är till syvende och sist – vad det än står på dess konvolut – en av årets bästa skivor redan nu. Köp och dyrka.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA