Mac DeMarco
Here Comes The Cowboy

Slackerhjälten rider igen

CD / Mac's
Utgivning D. 2019.05.10
Joel Larsson

Mac DeMarco har tidigare profilerat sig som en riktig slackerikon. Den loja hjälten i hans egna "jizz jazz"-värld. Men han har andra sidor också. En gång såg jag honom dyka två meter genom luften, ett avstånd som var specialdesignat för att det inte ska gå att dyka över det, för att kunna surfa på publikhavet på Roskilde. Då var han inte särskilt laid back. Snarare framåtlutad som ett spjut. Och det var modigt. Macs musik har däremot aldrig varit vare sig särskilt modig eller vågad. I bästa fall kontemplativt utmanande. I sämsta fall rent av slapp. Och definitivt inte ”cowboy”.

Det sistnämnda har ändrats på hans senaste skiva. Men det är inte som att Mac DeMarco bestämt sig för att bli en ny Willie Nelson eller så. Plattan heter förvisso Here Comes The Cowboy, och det finns cowboyreferenser och instrumentaler strödda här och där i låtarna, men djupare än så går inte tematiken. Det här är snarare en nedväxlad Mac som truckar på med samma gamla sound som vi känner igen från hans mest chillade melodier. Det är lugnt och fint, i väl inkörda spår. Skivan passar perfekt att spela på cafét där jag jobbar. Ingen blir upprörd och ingen behöver lyssna med mer än ett halvt öra. Inga låtar står direkt ut, men inga är heller direkt dåliga. Cafémusik är dock inte spännande i längden, och det är definitivt inte utmanande.

Det här känns som en mellanskiva, varken nytt eller gammalt, bara lagom. Mac står därmed vid ett slags vägskäl. Åt ena hållet fortsätter han ner i det här lugna och gosiga soundet och förfinar sitt låtskriveri till en mer seriös och ambitiös nivå än på den här skivan. Åt andra hållet dyker han in i något mer progressivt och konstigt. Att döma av de småäckliga musikvideorna som ackompanjerar den här skivan och försöker lite väl mycket att vara ”så sjukt konstiga, dude”, med sina ödlemänniskor och alternativa mjölkvärldar så finns ju ambitionerna till att skapa något surrealistiskt hos Mac DeMarco. Men just här, med Here Comes The Cowboy, kan han inte stanna. Det hade varit för tråkigt.