Juck, skrevgrepp och nostalgi

Backstreet Boys, Ericsson Globe, Stockholm

Juck, skrevgrepp och nostalgi

Det är längesedan Backstreet Boys var ett gäng pojkar. Men showen ska ju som bekant fortsätta. Nu är det ett sällskap medelåldersmän med varierande grad av energireserv som far mellan länder med ett väl tilltaget turnépaket – som i alla fall påminner om gruppens storhetstid. I foajén säljs det t-shirtar med texten: ”I was supposed to marry a Backstreet Boy” och i den utsagan samlas både den trötta humor och den underhållande nostalgi som ryms i denna tillställning.

Bakgatspojkarna saluför en ny platta, DNA (2019), men publiken är i huvudsak där för låtar som släpptes under det sena 90-talet. Så det blir som vanligt när det kommer till åldrande artister – rena transportsträckor mellan de gamla hittarna. Detta trots att gruppen framför de nya låtarna med överraskande entusiasm. Men det är knappast några regelrätta Cheiron-bangers, även om Chances är en fullt fungerande poplåt.

Backstreet Boys må ha fötts i Orlando, Florida, men det var i Stockholm som dessa pojkar blev pojkbandspojkar. Inget Backstreet Boys utan Cheiron – och kanske tvärtom. De är inte sena med att poängtera hur viktigt Sverige i allmänhet och Stockholm i synnerhet har varit för dem. Det verkar som att Kevin Richardson gråter på scenen när de i ett mellansnack bedyrar sin kärlek till Denniz Pop och Max Martin. Eller så är allt bara show. Det är i alla fall definitivt show när Nick Carter försöker sig på svenska. Och det är definitivt buskisshow när Kevin och A.J. byter om i sådana där ”omklädningsrum” där deras huvuden syns. A.J. har tidigare kryddat framförandet med både juck och skrevgrepp.

Ja ni, vad ska man säga om det här. Jag är genomsvag för Quit Playing Games (With My Heart), I Want It That Way och We've Got It Goin' On och det är inget fel på gruppens sångröster. Men den största behållningen är publiken, som Beatles-skriker högre och högre för varje hit som levereras.