Trippigt utan någon vidare tripp

Tame Impala, Gården, Göteborg

Trippigt utan någon vidare tripp

Recenserad av Josefi Jönsson | GAFFA

Hajpen har varit stor sedan Tame Impalas headlineshow på Coachella. Både från Gårdens håll som peppat besökare med länken till livestreamen och mitt eget håll – som väntat på detta i flera år. Och kanske var det lite överrealistiskt att tro att en spelning på en liten svensk festival skulle bli lika storartad.

För när Kevin Parker och resten av Tame Impala gör entré på scenen i Trädgårdsföreningen är det fortfarande försommarljust. Let It Happen sätter genast takten för kommande en och en halvtimme – som håller få överraskningar och desto fler antiklimax. Och i det ihållande svenska sommarljuset projiceras trippy videor i takt med en påkostad ljusshow.

Publikhavet vankar fram och tillbaka, men aldrig riktigt mer än så. Det är ett lika svalt bemötande från åskådarna som australiensarnas närvaro på scen. ”I swear I saw a firefly. Do you have those in Sweden?” ropar Kevin Parker ut mot publiken. Men publiken protesterar och en besviken Parker släpper det och går istället över till nästa låt. Kanske är det den lika oengagerade publiken som gör att stämningen aldrig tycks bli riktigt bättre? Utan tempoförändringar tycks tiden stå still uppe på scen.

Först när feedbacken dras igång inför encoren lever spelningen upp på riktigt. När mörkret fallit och lasershowen får ta ut sin fulla rätt känns Tame Impala som hemma. Men när Feels Like It Only Goes Backward följs av New Person/Same Old Mistakes är kvällen redan slut. Och kvar blir alla vi i publiken som undrar om inte denna konsert hade känts mer värdig om den varit efter att nästa album släppts.