Indie-favoriten smälter i solen

Deerhunter, Gården, Göteborg

Indie-favoriten smälter i solen

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

Det finns ett klipp från nån Pitchfork-festival där Deerhunters frontare, Bradford Cox, glider runt och “intervjuar” diverse akter. Han är snabbkäftad, oerhört rolig och gå på-ig. Han verkar helt enkelt vara en skön kuf. När han står på scen får vi allt för ofta se en annan personlighet. Här är han och hans män bland det mest seriösa man kan få till sig i konsertväg. Vissa kanske vill kalla det en anti-scenpersonlighet. Jag vill nog hellre kalla det för en person som tar sin musik på största möjliga allvar. Resultatet kan gärna bli lite segt i längden. Det kände man bland annat av senast de gjorde Göteborg under Way Out West, 2009. För att klargöra en sak: jag älskar verkligen Deerhunter. Förmodligen osunt mycket kärlek strömmar genom mig och mot bandet, men det innebär inte att man sväljer allt med hull och hår.

För dagen ser Bradford Cox ut som en bilmekaniker som kommit fel. Suicide-Martin Rev på Mekonomen. Solglasögonen är enorma och de behövs. Solen nästan dödar honom på scen. Det går till den grad att han mot slutet klagar på att han har fått migrän.

“Vi kommer alltid minnas Sverige som det varmaste landet”, deklarerar han i ett ganska så underhållande mellansnack, och det blir några sådana. Alltså småroliga sidospår och finurliga tankar. För trots att frontaren inte är helt bekväm med den stekheta värmen så håller han god min den här gången. Och han gör det förmodligen på grund av den kärlek han får från publiken.

Den här sena eftermiddagen skymtar vi alltså den Bradford Cox som i ovan nämnda klipp springer runt och sprider feelgood-stämning på festival och det räcker nästan så för att man ska dela ut betyget "bra". Sen, att bandet inleder med en helt igenom lysande version av Cryptograms, avslutar med saxrusiga Coronado och supermysiga Agoraphobia och däremellan skickar ut den helt monumentala Desire Lines, det skadar ju inte nånstans.