Musikaliskt serotonin för själen

Royal Republic, Gröna Lund, Stockholm

Musikaliskt serotonin för själen

Recenserad av Daniel Hånberg Alonso | GAFFA

Varför är inte Royal Republic Sveriges viktigaste musikexport just nu? Malmöbaserade kvartetten med sin poppiga rock är en av de bästa liveakter vi har idag. Ikväll ska de spela i Stockholm för första gången på alldeles för länge och den blandade publiken inväntar deras anländande. Medelåldriga metallmagar samsas med rödhåriga tonårstjejer och fjunansikten. Till ljudet av fanfarer kliver Royal Republic fram i röda kavajer med svarta kragar och pärlhalsband.

De inleder med riffgenialiska Fireman & Dancer från senaste plattan Club Majesty. En fantastisk tour-de-force som trots en ljudteknisk fadäs de första sekunderna berättar allt du behöver veta för resten av konserten. Du kommer inte få andas en sekund. Och det bevisar även vad bandet senare säger: ingen backtrack här inte!

Frontmannen Adam Grahn är en showman av en idag sällan skådad klass. Inte för att hans bandkollegor är långt efter. Ofta tror jag någon av dem håller på att få en stroke; de lipar, skriker och tar i för rocken och rollen. Om det inte varit helt fel kultur hade jag trott att de utförde en haka. Sällan har jag sett så mycket publikkontakt och bandet retar publiken välförtjänt för deras tama allsångsinsatser. Men så är det måndagskväll och vi befinner oss vid Lilla Scenen på Gröna Lund.

Publikfavoriterna Tommy Gun, Underwear och Baby är då de sommarsvettiga besökarna äntligen kommer till liv och ökar decibelskalan exponentiellt. Humöret går över än mer på rött när bandet ber ett metalfan i publiken som såg dem på Sweden Rock att bestämma om de ska spela en cover på Iron Maiden eller Metallica. ”Båda!” skriker någon i publiken. Royal Republic rycker leende på axlarna och river till allas glädje av både Fear of the Dark och Battery. Headbangande hår och djävulstecken flyger i luften och för ett ögonblick förvandlas de snällare circle pits till en mosh pit av testosteronstinna aknekillar.

Under 90 minuter så drabbas vi av en repertoar med repetitiva refränger och snarlika texter men melodierna är inte att leka med. Blandningen av Danko Jones, glamrock och discoinfluenser är musikaliskt serotonin för själen. Attityden är skojfriskt kaxig, skämten av den sydligare breddgraden men allt görs med en energi som håller på att spränga taket i luften. Royal Republic är en liveakt som inte får missas!