Hot Chip
A Bath Full Of Ecstasy

Musikvetenskap på hög nivå

Album / Domino
Utgivning D. 2019.06.21
Daniel Horn

Hot Chip har en fallenhet för att lägga ohälsosamt mycket tid på finliret. Enligt egen utsago kan musiken spelas in relativt fort medan tiden man lägger ner på att putsa till detaljerna är det som i alla fall gör vissa i gruppen smått rastlösa. Det här är både bandets svaghet och styrka.

Låtarna på In Our Heads från 2012 vilade på sanslösa melodier. Med dessa skruvade man på allt ytterligare. La till softa och retroosande housedetaljer och succén var ett faktum. Uppföljaren Why Make Sense var snygg till förpackningen, men saknade tillräckligt med innehåll och då spelar det ingen roll hur mycket man vrider och vänder. Det blir snarare sämre av överarbete. Så här i efterhand skulle man förmodligen ha låtit Why Make Sense vara än mer minimalistisk, som ett slags statement.

För i slutändan handlar det ju om melodier och groove. Med A Bath Full Of Ecstasy hamnar man någonstans mellan nyss nämnda skivors stolar utan att slå sig på rumpen. Det är som en sammanfattning av vad Hot Chip är: dansmusik för de som kanske inte alltid känner sig så bekväma på dansgolvet. Här finns melodierna som fäster sig men här finns också låtar som får tid på sig att blomma ut.

Hungry Child hade gärna fått hålla på dubbelt så länge. Nu stannar den vid “ynka” sex minuter men den har just det där groovet som Hot Chip är så duktiga på att förmedla. Musiken smakar musikvetenskap utan att bli grå och tråkig. Jag menar mer att personerna bakom kan sin historia. De vet vilka fällor man inte ska fastna i och de förstår det viktiga i att hänga upp det på hookar.

Hot Chip 2019 är en trygg liten lekfarbror som inte aktivt söker nya målgrupper. Han är istället nöjd med det han kan hantera.