Värd en Netflix-special

Tove Styrke, Lollapalooza, Stockholm

Värd en Netflix-special

Recenserad av Johan Jacobsson Franzén | GAFFA

När spelningar känns som att de börjar och slutar ungefär samtidigt vet man att de varit bra.

Då har man ju helt gått upp i dem, blivit ett med dem. Då har man ju påverkats på ett eller annat sätt av dem.

Under höggradig eftermiddagssol – på Lollapaloozas sista, skälvande dag – uppträdde Tove Styrke. Om någon precis efter den konserten skulle frågat mig hur lång tid som Styrke faktiskt höll på hade jag svarat ”ett ögonblick”.

Att Styrke låter annorlunda på scen än vad hon gör på skiva är ingen hemlighet. Skillnaden är emellertid långt ifrån markant – den består mest av mer udd, större tyngd och ett par ändrade ljud. Eller: Där de samtida drömpoplåtarna på Styrkes mästerliga, fjärde platta Sway (RCA, 2018) är som taxiresan hem från klubben (med allt vad det innebär) är Styrke live själva klubbkvällen (med allt vad det innebär). Personligen har jag absolut ingenting att invända mot detta – jag älskar alla Styrkes uttryck. Det enda jag önskar är någon slags dokumentation av Styrkes konsert-sida, så att säga. Ge ut en live-DVD år 2019 är väl som att doppa pengarna i cement och sedan slänga dem i sjön, men vad sägs om en lång Netflix-special i stil med Rolling Thunder Revue: A Bob Dylan Story? Hur svårt kan det vara att styra upp en sådan? Se så alla ansvariga, börja ringa varandra!

Detta om detta. Huvuddelen av Styrkes Lollapalooza-gig utgörs, väntat nog, av spår från nämnda Sway – faktum är att hon spelar hela Sway. Men vi får även höra Number One (i original på albumet Kiddo, nu mer 90-tal än någonsin), en supersnyggt Roland TB-303/gitarr/trummor-arrangerad Ego (också från Kiddo) samt Alma & Tove Styrke-samarbetet Good Vibes (utan Alma). I mellanrummen mellan dessa strör Styrke stora, allvarligt menade lovord över människorna framför henne – ”herregud vad ni är fina”, ”åh, Stockholm i mitt hjärta”, ”jag älskar en snygg publik” – vilket bara förhöjer den goda stämningen ytterligare.

Och så, vips, klingar den sista tonen ut och Styrke går av. Var och när framträder hon nästa gång?

LÄS FLER RECENSIONER FRÅN LOLLAPALOOZA