x
Festligheterna tog över – lite för mycket

A$AP Rocky, Smash x Stadion, Stockholm

Festligheterna tog över – lite för mycket

Recenserad av Morgan Storesund Skarin | GAFFA

(Arkivbild)

Den här recensionen kommer handla om två sidor av ASAP Rocky. Den festliga sidan och den konstnärliga. Den festliga ägnar sin största tid åt att skapa tunga bangers perfekta för moshpits och nattklubbar, den konstnärliga intresserar sig av en experimentell ljudbild som i vissa fall nästan blir svårlyssnad.  

Inför konserten var det svårt att avgöra vilken sida som skulle dominera Rockys spelning. Skulle det bara bli tung bas och ös eller skulle ASAP dela med sig av sin mer lågmälda utmanande katalog? 

När musiken tar vid gömmer sig rapparen bakom ett stort vitt skynke. Det enda vi får se är hans silhouette som syns när en strålkastare riktas mot tyget. Tre låtar in släpps skynket, men Rocky är inte helt tillgänglig än. På huvudet har han en utsmyckad rånarluva där endast munnen blottas. Fyra låtar in och den konstnärliga sidan dominerar.

Men sedan kommer vändningen. Ljuset tonas ner och skärmarna vid sidan av scenen lyser upp. En kraftwerkliknande robotröst börjar recitera “This is an interactive experience. You have to follow my instructions. One: Sing along. Two: Clap your hands. Three: Do a moshpit.”

ASAP Rocky tar av sig sin mask. Nu träder festsidan fram. Rapparen uppmanar publiken att göra en “big ass” moshpit och så drar det igång. Festlåt på festlåt. Några från hans egna album, några från albumen tillsammans med ASAP Mob. Rocky verkar bara bry sig om en sak – moshpits. 

Den dova mörka sidan av rapparens diskografi får inte ta mycket plats, vilket är synd. Förvisso har Rocky alltid lyckats bättre med att göra partyanthems än trippiga ljudbilder, samtidigt har den trippiga kategorin när den träffat rätt, varit ASAP när han är som bäst.

New York-rapparen kliver av scenen utan att ha spelat favoritlåtar som Fucking Problems och Everyday. De har strukits till fördel för ASAP Mob-bangers som Yamborgini High och RAF. Konserten lämnar en bitter eftersmak och flera frågetecken. Var tog den konstnärliga sidan som började konserten så mystiskt bra egentligen vägen?


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA