Godnattsånger från rymden

Spiritualized, Roskilde Festival 2019

Godnattsånger från rymden

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

Vi vrider tillbaka klockan till 2007. Jason Pierce sitter på en liknande scen i ett sönderregnat Roskilde. Det är sista dagen, folket har i frustration gett upp allt i form av personlig hygien och humör men det spricker i alla fall upp. Och så spelar han, med en mindre stråkorkester vid sin sida, upp Lord Let It Rain On Me medan vi i publiken unisont tänker “please god, no”. Det var ett kaosår, men Spiritualized var en av de stora behållningarna.

Tolv år senare och inte jättemycket har förändrats mer än att festivalen numera står rak i rygg och är redo för lite psykedelisk tvåackords-gospel. Herr Spaceman har tyvärr ingen stråkorkester men åtta andra personer fyller i hans verk. Inklusive en kör på tre som tar i när låtarna ska upp i episka gospelnivåer och lägg därtill tillräckligt med gitarrer för att Spiritualizeds röjiga sida ska få sitt. Och det ska pendla mellan just det – mellan kakafonin och väna små godnattsånger.

Förvånande så tas just det nya materialet emot väl av publiken. Det är som att en ny generation har hittat fram till musiken genom And Nothing Hurt och det är minst sagt befriande med tanke på att folk allt som oftast jagar efter de klassiska låtarna. Jason Pierce gör som vanligt. Sitter på sin stol. Kollar igenom sina texter och låter musiken tala.

Vi vrider tillbaka klockan till 1997. Suede släpper en av pophistoriens bästa b-sidesamlingar – Sci-Fi Lullabies. Den har egentligen inget med den här historien att göra mer än att just titeln Sci-Fi Lullabies sammanfattar den här spelningen. Jason Spaceman Pierce startar sina små skapelser i sakta mak men låtarna lyfter allt som oftast rakt upp i rymden och får eget skränigt liv. Inledningen med Come Together, den helt igenom bedövande Shine A Light, Soul On Fire och tjackrusiga She Kissed Me (It Felt Like A Hit) är genial. Den sistnämnda är nog den stora peaken. Resten blir lite som en vandring bland stjärnorna. Lite enahanda mot slutet kan man tycka men så vill ju gärna Spiritualized dra ut på saker i all oändlighet, precis som universum.