Stenhård överkörning av sofistikerad svartmetall

Satyricon, Gefle Metal Festival, Gävle

Recenserad av Amelie Schenström | GAFFA

Medan mörkret tätnar och en och annan droppe regn faller över åskådarna kliver det sista och för många av oss kanske mest emotsedda bandet för dagen upp på scenen vid Gasklockorna.

Norska Satyricon som är ett av den andra vågens black metal-band grundades redan i början av 90-talet och har sedan dess letts av frontmannen Sigurd "Satyr" Wongraven och den ett par år senare anslutande trummisen "Frost" (Kjetil-Vidar Haraldstad). Satyricon har under åren alltmer sofistikerat sin musik och är kanske ett av de främsta banden som bidragit till att, i alla fall punktvis, ta black metal-genren ända in i samhällets finrum. Ändå har bandet aldrig lämnat sina rötter och aldrig egentligen blivit ifrågasatt som det svartmetallband det i sanning är.

Jämfört med förra årets spelning på Borgholm Brinner, vilken var en del av turnén för senaste plattan Deep Calleth Upon Deep, bjuder Satyricon på ett tyngre set i Gävle, både i uttryck och låtval. Nästan nittio minuters speltid ger också utrymme för att presentera ett utsnitt ur bandets karriär, med en del något mjukare låtar från senare album som To Your Brethern In The Dark och Nocturnal Flare men också det tyngsta artelleriet representerat av bland annat Repined Bastard Nation och Black Crow On A Tombstone. Högst når publikjublet och allsången dock i de riktiga klassikerna såsom Now, Diabolical och givetvis Mother North - vilken inte på långa vägar är bandets bästa låt, men det har liksom ingen betydelse i sammanhanget.

Showen är intensiv och kryper en inpå skinnet, Satyr ber inte om åskådarnas engagemang, han dompterar publiken. Satyricon är en väloljad scenmaskin men därmed på intet sätt mekanisk. Tvärtom jobbar alla på scenen stenhårt i nuet, alltifrån sångaren och gitarristerna i fronten till "trummaskinen" Frost som trots den fysiska placeringen i bakgrunden på Fire Stage har en oerhört framskjuten plats i liveframträdandet. Sammantaget blir upplevelsen en sån där riktig överkörning som blir den allrasom bästa avslutningen på en festivaldag.