Bat For Lashes
Lost Girls

Lysande återgång till filmiska mästerverk

Album / AWAL Records
Utgivning D. 2019.09.06
Jonatan Södergren

Preliminär anmärkning: Daniel är helt objektivt den bästa låt som släppts under 2000-talet. En perfekt avvägd mix av 80-talsromantik, underverk och Karate Kid-referenser. Sådär, med den lilla bekännelsen ur vägen kan jag påbörja recensionen av Bat for Lashes femte fullängdare Lost Girls som ju faktiskt är en lysande återgång till filmiska mästerverk efter det lika avskalade som sparsmakade antiklimax som var 2016 års The Bride

Öppningsspåret Kids In The Dark sätter med atmosfäriska syntar och gothiga gitarrslingor tonen för detta alster av romantisk 80-talspop med mörka undertoner. Det är musik som frammanar levande bilder; inte minst av bilar som glider genom Los Angeles-öknen om nätterna, det är lätt att se scener ur såväl Drive som Lost Highway framför sig. Efterföljande The Hunger, antagligen döpt efter vampyrfilmen med Bowie från 80-talet, följer samma suggestiva skräck. Feel For You bryter av med peppande beat och kreativa syntljud. Jasmine har en mer experimentell ljudbild medan instrumentala intermezzot Vampires är fyllt med ekande trummor, The Cure-gitarrer och lika effektfulla som ödesmättade saxofonsolon. En annan höjdpunkt är Peach Sky där Natasha Khan plötsligt börjar sjunga på ett främmande språk vilket bidrar till en surrealistiskt mystifierad känsla.

Över det hela har Lost Girls många juveler i sin samling. Trots att låtarna skiljer sig från varandra i stil och karaktär bildar de en sammanhängande helhet. Det är bara det där att Daniel ständigt hänger över likt en skugga; ingen låt kommer ju någonsin bli lika perfekt som den! Men om du bortser från den lilla detaljen är Lost Girls som helhet kanske hennes starkaste album hittills.