Astronomiska sånginsatser utan riktiga hits

Janice, Larmtorget, Kalmar Stadsfest

Recenserad av Frida Lindström | GAFFA

Att spela inför en sittande publik klockan 19.00 på en gratisfestival är verkligen ingen tacksam uppgift. Tur då att Janice är en av Sveriges just nu absolut proffsigaste och skickligaste vokalister. Bänkraderna är fullsatta och temperaturen alldeles lagom behaglig när den stora soulpoprösten äntrar scenen. Hon genomför ett klanderfritt gig med – faktiskt – astronomiska sånginsatser. Inte en enda ton landar fel, och de flesta frågar sig nog hur en sådan stor begåvning inte blivit mer omtalad än hon är.

Men det är en pusselbit som fattas. Och då talar jag inte om det faktum att det är svårt att få igång en sittande publik innan klockan nio på kvällen, utan något lite större. Nämligen den uppenbara avsaknaden av en självklar hit. Nog för att Janice kan sjunga brallorna av de flesta artisterna i Sverige, men än så länge har hon inte släppt den där låten som skjuter som en projektil in i publikens hjärta. Det är snyggt, det är proffsigt och det är bitvis även riktigt känslosamt – men det lyfter aldrig helt. Genombrottet ligger och bubblar under ytan men väntar ännu på rätt tillfälle att verkligen bryta ut.

Att det finns en enorm star quality i Janice råder det inga tvivel om. Bättre råmaterial är svårt att hitta hos en artist i dessa tider. Spelningen på Kalmar Stadsfest är ytterligare ett bevis på det, och måhända en försmak av vad som komma skall. När den proffsiga finishen får sällskap av den där sista, blixtrande udden kommer hon inte bara ta Larmtorget med storm. Utan hela världen.