Spektaklet väger tyngre än orden

Silvana Imam, Flamingo, Way Out West

Spektaklet väger tyngre än orden

Recenserad av Jonathan Sindihebura | GAFFA

I ett av de många mellansnack under dagens spelning säger Silvana Imam att hon älskar oss alla, även de som snackar skit. Om man är ett fan, och hon har tusentals närvarande här, kan det verka som att följande text är just skitsnack om en av de mest hyllade artisterna i modern svensk musik. Låt oss därför börja med det positiva.

Det bästa som händer på spelningen verkar ske mellan låtarna, i bryggorna, när röken skingras, eller i slutet när Silvana kliver ner från scenen och delar ut vita rosor till överlyckliga beundrare. Budskapet är tydligast då hon pratar om självförtroende, självförverkligande, förhoppningar om en värld där fördomsfri kärlek tillägnas alla. Elektriciteten känns även i äkta stunder som när Beatrice Eli kommer upp på scen och dessa två interagerar på ett sätt som, även på en stor teatral scen, inte upplevs som något annat än genuint.

I sitt bästa textförfattarskap är rapparen mest intressant när hon inte återvinner och återanvänder tröttsamma troper från genren. Dessvärre gör hon inte det tillräckligt ofta, speciellt inte på senaste albumet Helig Moder, och på något sätt hörs och syns det mer när hon uppträder låtarna live på en scen som Flamingo. Även den repetitionen och redundans hon förlitat sig på - på låtar som Vikken då och Nenene - är särskilt påtaglig och obekväm en torsdagseftermiddag.

Repetition i sig är det väl inget fel på, det finns till och med något bevingat ord som menar på motsatsen. När det som upprepas är dock klart derivativt blir det väldigt svårt att njuta och ta till sig. För att bara nämna ett tydligt exempel är introt till Magi Som Orlando omöjligt att urskilja från Kanye Wests sångmönster och rösteffekter på Wolves (från albumet The Life Of Pablo) - en artist som Silvana tagit inspiration från sedan debuten.

Ofta är showen rörig och kaotisk, för det mesta på ett konstnärligt och artistiskt genomtänkt sätt. Det är även där Silvana Imam som skapare skiner. Då hon är ren energi, rå och slagkraftig. Ibland verkar det dock finnas en klyfta mellan det publiken verkligen dras till och det hon skulle vilja att de fastnade för. Spektaklet väger för ofta tyngre än orden.