Elektroniskt & excentriskt

Little Dragon , Linné, Way Out West

Elektroniskt & excentriskt

Recenserad av Sara Karlsson | GAFFA

Göteborgsbandet Little Dragon med en stor fanbase utomlands är tillbaka på hemmaplan i Linnétältet. De fyller tältet men får nog oväntad hjälp av spöregnet utanför. Golvet är fullt av färgglada ponchos och regnjackor över såväl tonåring som medelålders publik. Två damer ur den senare kategorin har fattat grejen och dansar lyckligt, en aning på örat, medan merparten enbart gungar i takt med i musiken.

Det är elektroniskt, excentriskt, extravagant och scenens enorma bakgrundsbild med ett enormt, förvridet kvinnoansikte med en ros i ögat och en regnbåge som kommer ur munnen matchar den psykedeliska tonen. Likaså frontfiguren Yukimi Nagano som förstås rör sig i centrum i sin överdådiga outfit med lila volangärmar, svarta vinylhandskar och hundtandsmönstrad pennkjol.

Fukten ångar instängd med hysteriskt blinkande spotlights och suggestiva basgångar och det känns som om man klivit in på en nattklubb snarare än ett tält i Slottskogen klockan tio över fyra på eftermiddagen. Efter ett tag har man nästan tappat greppet om var man befinner sig och sinnena bedövas tyvärr mer än de vidgas. Musiken och framför allt sången hade vunnit på att antingen framföras i en klubblokal eller i ett mer avskalat utförande i tältet. Här drunknar Yukimis sång vilket är tråkigt, då deras studioinspelningar har en helt annan skärpa. Någon framför mig kommenterar att de borde ha spelat på Pustervik.

Mitt i allt det elektroniska överges de annars ständigt centrala syntarna och Håkan Wirenstrand plockar oväntat fram ett dragspel, bland annat i ösiga After The Rain där alla fyra kommer längst fram på scenkanten. Inte förrän snärtiga Love Chanting, bandets senaste singel,  kommer publiken igång på riktigt när Erik Bodin mässar “Do you wanna be my girl, I wanna be your man” om och om igen. Melodislingan ekar 90-talsdängor från Aqua och Spice Girls. En annan publikfavorit är avslutande Wildfire med sina distade ljudeffekter.

Little Dragons musik är svårbestämd, drömsk och blir inte tråkig, men når ändå inte riktigt fram tänker jag, tillbaka i regnet och verkligheten utanför Linnétältet.