Bon Iver
i, i

Åtminstone riktigt intressant

CD / Jagjaguwar
Utgivning D. 2019.08.09
Jonathan Sindihebura

När vi först träffade honom var Justin Vernon en ögonkontaktundvikande eremit vars musik vi hade fått höra av en händelse, en olycka som han själv inte riktigt fogade sig i. På tio år har hamnskiftaren omvandlats till en konstnär som välkomnar misstag, omfamnar samarbeten, söker sig till andra skapare som han kan lära sig mer om sig själv från. Musiken har dragits igenom en slags medveten vittring till den oigenkännliga punkten som är i, i. Tänk att få vara med om det, vare sig som skeptisk åskådare eller som nyfiken understödjare. Är det inte intressant åtminstone?

I sina lägsta stunder är skapelserna här, på ett sätt som inte går att debattera, väldigt intressanta. Topparna i sin tur liknar de fulländade versionerna av försöken som blev 22, A Million. Ibland låter det som att man har tagit en låt som Skinny Love och låtit artister ta inspiration från William Basinskis Disintegration Loops; en manuell nedbrytning av Justin Vernons egentliga musikaliska fallenheter. Det som händer med melodierna när de mals ner ihop är obeskrivligt. Det första en hör i form av konventionell sång på iMi är obegripligt och utan synligt mål, samtidigt som det lämnar en mållös.

Det mest iögonfallande är den resan textförfattaren i Wisconsin-sonen har gjort genom åren. Språkresan liknar historien om Benjamin Button. Han växer sig yngre, orden blir mer viscerala, okonstlade men samtidigt uppenbarligt skakiga i sitt försök att gestalta. Det poetiska upplevs antingen som inspirerande och eller som irriterande. Är du en person som har svårt att se värdet i Pollocks och Mondrians verk kommer du kanske inte att tycka om när Vernon sjunger påhittade ord som “anorberic” (från låten Salem).

Samtidigt är inte albumet experimentellt rakt igenom. Av någon anledning får vi gång på gång halv-konventionella stunder som Hey, Ma och U (Man Like). I dessa korta respiter från kliandet i huvudet hittar vi en oerhörd optimism som lyser skönt och behagligt, aldrig bländande och predikande.