Energi som smittar av sig

Movits, Stora Scenen, Malmöfestivalen

Energi som smittar av sig

Recenserad av Ola Palmström | GAFFA

Movits! har svarvat ut sin nästan helt egna genre. Det är nästan svårt att beskriva exakt vad Movits! är. Man måste se det (höra det), för att förstå. När de kliver ut på scenen den här kvällen gör de det med en sådan energi att det inte går att stå emot. Det finns redan en inneboende energi i musiken, men den förstärks ytterligare av att de levererar den med sådan självklarhet. Det smittar av sig med en gång, det märks på alla som tagit sig till Stortorget.

Movits! har gjort en resa rent musikaliskt. Från den dansanta, jazzinspirerande hiphopen till ett lite mer typiskt samtida pop-sound. Tyvärr är jag av åsikten att det gamla Movits! både är mer speciellt och eget, men även bättre. Det gäller också live. För deras musik är som absolut bäst när blåsinstrumenten får ta stor plats, och det gör de framförallt i de äldre låtarna. När de försvinner in i ett saxofon, trombon- eller trumpetsolo är det som roligast att uppleva dem live.

När de nyare låtarna kommer låter det som mycket annat man hört. Det låter som sagt som typisk samtida pop. Bra sådan, men fortfarande inget utöver det vanliga. Men den nyare låten Bitterljuv är en av deras starkaste låtar, och den gör sig även bra den här kvällen. Annars är spelningen som starkast när de mest välkända låtarna kommer. Halvvägs bjuder in till lågmäld allsång, och när både Nah Nah Nah och Självantänd spelas är det omöjligt att stå still.

Man står dock där och saknar en hel del låtar. Var är Äppelknyckarjazz? Var är Sammy Davis Jr? Var är Fel Del Av Gården? Det blir lätt så när man föredrar den äldre musiken framför den nya såklart. Och man får acceptera att så är fallet. Men jag tycker inte att deras nyare alster flyger lika bra live. Däremot så är jag redo att förlåta allt när de levererar Dansar I Regnet som sista låt. Stortorget förvandlas till ett tillfälligt dansgolv. Energin på scenen går raka vägen ut till publiken. Johan Rensfeldt lämnar scenen och går ut på torget med micken i hand. Händerna höjs och alla hoppar i takt med musiken. Allt avslutas med spelningens absoluta höjdpunkt.