Tool
Fear Inoculum

Svaret på allt du inte visste att du tidigare reflekterat kring

Album / Volcano Entertainment
Utgivning D. 2019.08.30
Andreas Trella

För den som inte är så insatt så finns det något religiöst kring Tools invecklat transformativa väsen. Det är musik som inte bara består av toner och text, utan snarare fungerar som ett slags spirituellt mantra för den som suktar efter eskapism. Och att Fear Inoculum inte bara var en flyktig önsketanke eller sarkastiskt skämt kring att denna helgonlika kvartett efter 13 år återigen skulle välsigna hörselgångarna med nytt material känns lika prisande som overkligt. Hajpen som byggts upp för denna skapelse är svår att bemöta, oavsett artist.

Det första att inhalera är att Fear Inoculum sannerligen låter som Tool. Så bara det kan ju för de mest inbitna av Toolfanatiker kännas som en betryggande vagga att bädda ner sig i. Men detta album är sannerligen – och tack och lov – inget lätt ting att penetrera. Det finns som önskat så otroligt mycket att grotta ner sig i att man nästan kan bli överväldigad. Med låtar som har en medellängd på dryga tio minuter är det här en platta i sann Tool-anda. En skiva man måste ge oändligt med tid att rota sig in i, och likväl låta rotas in i sig själv.

Som väntat är det här också en helt fantastisk skiva som till en början kan vara svår att sortera, men efter ett tag tycks svara på allt man inte visste att man tidigare reflekterat kring. Den extremt hypnotiska rytmiken som leder den fantasieggande musiken genom de avgrundsdjupa texterna är sannerligen ett under att få transformeras till.

Med det sagt så saknas ändå något som sticker ut lite extra. En Right In Two, Lateralus, Forty Six & 2 eller möjligen en Sober som liksom besitter det där lilla extra. Det kanske händer att något spår efter lite mer tid kan kristalliseras ut till något liknande. Men vid detta tidiga stadie av Fear Inoculums existens känns det mer som en helhet där spåren på gott och ont sitter ihop mer än någonsin tidigare.