Whitney
Forever Turned Around

En utmaning och ett mindre svek

Album / Secretly Canadian
Utgivning D. 2019.08.30
Jonathan Sindihebura

Duon som debuterade för tre år sedan med ett album fullt av värme och nit är tillbaka med ett verk som både förvånar och sviker. Kalla det för en utmaning i stillsamhet. Den första, andra och fjärde låten bäddar snabbt och tidigt för ett mindre spektakulärt verk, där den återkommande låtstrukturen bestående av fyra rader i versen och en fras i refrängen (gärna en allusion till låttiteln), blir ett mönster som är svårt att ignorera albumet igenom och som tär på upplevelsen.

Kalla det för en mildare ansträngning från medlemmarna. De initiala aningarna bekräftas efter första, andra och sista genomlyssningen. Melodierna har numera luttrats till några slags ny-klassiska Whitney-progressioner. Ibland upplevs sparsamheten, framför allt i Max Kakaceks gitarrspel, lite för familjär. Som på Valleys (My Love) eller Before I Know It; det bekanta är alltid lättare att försumma.

Det är svårt att inte jämföra ett bands andra album med deras första, även när man känner till den fallgropen. Light Upon The Lake må ha varit det första vi hörde från Chicago-duon men måste det verkligen vara definitionen för den musiken de vill skapa? Kanske inte. Musiken här saknar dock direktheten från debuten och det kanske är den medvetna riktningen de siktar på. Det tydligaste exemplet är den där Na na na na-trallen som är outrot till både My Life Alone på detta album och Golden Days på förra. Den från första albumet är något att se framemot i låten, en hymn man gärna sjunger högt på konserten, medan denna bara blir en övergång som fejdar ut till nästa låt.

Det finns mycket att uppskatta i ett tydligt förpliktigande till en idé, till en stämning. I små försiktigt utportionerade doser går det att njuta av Forever Turned Around, men även det tar tid. Förhoppningen är att denna stämning de har hittat får en intressant struktur i nästa album.