Refused
New War

Nytt krig – gamla riff

Album / Spinefarm
Utgivning D. 2019.10.18
Alex Pettersson

Det finns musik man helt enkelt vägrar ge upp hoppet om. Oftast rör det sig om band och artister som någon gång under karriären nått till höjder strax ovanför sin egen förmåga och den eviga önskan om en upprepning som efterföljd. Oavsett om det står Ride eller Weezer på omslagen så är det ofta svårt att verkligen kunna ta till sig dessa fullständigt konkreta faktum.

Efter halvfiaskot med 2015 års comeback Freedom var det med lågkalibrerade förväntningar som jag i somras la örat mot Refuseds singel Blood Red. Även om det inte var det superlyft man hoppats på så gavs helt klart ett mer fokuserat intryck. Med femte studioalbumet War Music i hand konstateras relativt omgående att hela skivan ligger på ungefär denna nivå; innovationerna saknas inte men ofta blir det helt enkelt förutsägbart, det är stundtals hårt och snabbt men ändå på något sätt lite för snällt. Samtidigt lyser emellanåt en smittsam lekfullhet igenom när man oväntat tycks ana stänk från gamla progg-rockare som Rush. Inspirationen är helt klart närvarande och särskilt roligt är det att höra att Dennis Lyxzéns gamla HC-pipa börjar hitta tillbaka till fornstora dagar.

Att överträffa en av 80-talistgenerationens största milstolpar, hardcoreoperan The Shape Of Punk To Come, är en ouppnåelig uppgift för 99,9 procent av alla band och så även för Refused. Även om albumet till stora delar består av halft återanvända riff och generiska slagord så hörs det att Refused är ett band som har roligt igen. War Music är helt klart ett fall framåt.