Mando Diao
Bang

Från osäkerhet till självklarhet

Album / Playground
Utgivning D. 2019.10.18
Emma Olsson

Det kan kännas aningen uttjatat att snacka om uppbrott när det gäller Mando Diao. Men ärligt talat, det är svårt att undvika. Så låt oss dra lite break up-referenser ännu en gång – en sista gång. Förra skivan, Good Times, beskriver tiden precis efter att en relation tagit slut. När allt är förvirring och vilsenhet. Så småningom kommer man in i en ny fas – Bang. För efter ett tag tröttnar man på att känna sig lost. Man reser sig och börjar ta tag i sin skit igen. Man kan känna sig fri för första gången på länge.

Det är precis vad det här albumet handlar om – frihet. Texterna är ärliga och raka. Ibland lite väl banala, men det finns samtidigt något frigörande i det enkla och tydliga. Mando Diao vet vad de vill säga och de menar det de säger. Det är självsäkert och det är kompromisslöst.

Låtarna har byggts upp kring energiska gitarriff och melodier som sätter sig på huvudet direkt. Subtila discoinfluenser finns kvar till viss del, framför allt på Get Free, men det här är ett rockalbum. Ett rockalbum med ett löfte om riktigt bra kommande livespelningar. Låtarna är explosiva, musiken har hög puls och Björn Dixgårds röst får ta mycket plats. Allra bäst blir det när han får visa på sitt breda register, vilket märks tydligt i till exempel I Was Blind. Han kan gå från att släpande och viskande sjunga ut orden till att bryta ut i ett rivigt vrål. Det finns inte längre någon att dela mikrofonen med; nu är det han och riffen som ömsesidigt avlöser varandra. Och det funkar utmärkt.

Det är dags att sluta älta uppbrottet och bandet som varit. Det här är Mando Diao idag. De har kanske inte hittat tillbaka, men de har hittat sig själva. De har gått vidare.