En lite för lång feel good-kväll

Khalid, Hovet, Stockholm

En lite för lång feel good-kväll

Recenserad av Janne Hallman | GAFFA

Enligt Wikipedia är 21-åringen numera den mest strömmade artisten i världen (hur man nu mäter det?). Men populariteten syns på Hovet, som är packat med folk som vill avnjuta lite smooth R&B-pop en helt vanlig onsdag. Visst finns ett fåtal tomma stolar på läktaren, men på ståplats är det smetfullt med tonåringar och 20-plussare som dansar, fotar, filmar – och skriker av sina lungors fulla kraft.

Det lustiga är att amerikanen inte alls gör nåt stort väsen av sig, varken i sitt framträdande eller scenshowen. Inga hybris-fasoner likt Kanye eller Drake här inte. Khalid bjuder inte på några stora åthävor; det mest utmanande är att han greppar sig i skrevet då och då. Bandet står lite i skymundan, videoskärmarna visar smakfulla och färglada animerade filmer, och dansarna är för det mesta ganska påklädda och avhåller sig från de mest eggande poserna.

Istället låter Khalid musiken tala, både på gott och ont. Han har förvisso en grym pipa, men det har många i Idol också. Och låtarna är ibland till förväxling lika. Det gör att en nära två timmar lång konsert, där närmare 30 låtar framförs, till och från blir ganska enahanda. Om man går på toaletten så är det lätt att tro att han sjunger samma låt när man är tillbaka tio minuter senare.

Men när Khalid är bra, då är han lysande. Främst i paradnumret Young, Dumb And Broke, fina balladen Another Sad Love Song, sommarvarma Talk samt soulmackan Bluffin’ är det ren eufori hos de allra flesta i den gamla isladan (sa jag att fansen skriker mycket?).

En del upptempolåtar serveras också, vilket gör att konserten får lite mer liv. Sen är han också väldigt charmig, och verkar ofta förvånad på riktigt av det monumentala gensvaret.

Så det hela blir en rätt behaglig feel good-kväll som kanske inte går till historien, men å andra sidan är han fortfarande så ung, så vem vet hur långt Khalid kommer gå? Det ska bli intressant att följa den utvecklingen.