Jpegmafia
All My Heroes Are Cornballs

Stökig, obekväm och förbannat bra experimentell hiphop

Album / EQT
Utgivning D. 2019.09.13
Jonathan Eklund

Throbbing Gristle, Ol Dirty Bastard och Hanson. Tre influenser som inte borde gå ihop, men alla tre är listade av Jpegmafia själv. Och åtminstone de två första är fullt rimliga. För som rappare är Baltimore-profilen lika oberäknelig som den framlidne bastarden. Och till skillnad från de flesta högprofilerade hiphop-profilerna av idag är hans prio sällan att vara bara det ena eller det andra, därför förskjuter han gärna sina låtar från att vara hittiga till att bli rent jävla oväsen. Lex Throbbing Gristle typ.

Sen är kanske inte Hanson en lika tydlig referenspunkt. Istället för de mer mysiga eller poppiga delarna i hans låtar tankarna till någon mer smörröstad 90’s R&B-personlighet eller till diverse snabbspottare. Men det finns alltså även det. För hela grejen med Jpegmafia är hans förmåga att röra sig mellan sound. I ena stunden smooth, i nästa groovy, sen noiseig. Som i Kenan Vs Kel, där han först låter sina bars studsa över fjäderlätta beats för att sedan köra ner allting i atonala basgångar som han sen bröstar upp sig över när han låter rösten ligga någonstans mellan falsett och förbannad. Hela tiden låter allting fullt naturligt, lika delar lekfullt som genomtänkt, och alltid med en sampling redo att kastas in i leken.

Jpegmafia är hellre okonventionell än hitlistig, hellre sökande än direkt. Men han är många gånger rolig i sin lyrik, ofta extremt träffsäker och aldrig någonsin långtråkig. På All My Heroes Are Cornballs visar han upp hela sitt register och bjuder på ett album att återkomma till.