Felin
Reckless Dreamers

Lysande musik om en destruktiv Bonnie And Clyde-historia

Album / Miss Bloom AB
Utgivning D. 2019.11.01
Daniel Hånberg Alonso

Du sitter i en bil tjutande genom röda trafikljus. Ditt hjärta bultar, ditt bröst har svårt att inte slitas itu av känslorna av kärlek, revolt och kanske en smula naiv arrogans. Du vänder dig om mot föraren och ser att det är Mallory Knox bakom ratten, Juliette Lewis roll från Natural Born Killers. Så känns det när du lyssnar på Felins efterlängtade debutalbum Reckless Dreamers. Ett konceptalbum uppbyggt som en film där varje låt för berättelsen framåt. Kanske är det inte så konstigt när Quentin Tarantino är en av inspirationskällorna.

Även fast det är ett debutalbum så är det definitivt inte det första vi får höra från Felin. En EP släpptes redan för tre år sedan, något som blivit allt vanligare när de flesta ändå streamar sin musik. Själva kallar Felin sig för ett kollektiv men utan tvekan är det en duo med Elin Blom som står för sång och musik och dennes partner-in-crime Fredrik Etoall som visuell dirigent.

Reckless Dreamers är en skiva om att dra upp volymen på max, trycka pedalen i botten och köra rakt genom alla regler och gränser. Känslorna är spretiga, attityden rivig och adrenalinet direkt kopplat till hastighetsmätaren. Retrorockigt är det mest passande ordet för att beskriva de svängiga radioklistriga låtarna som Money Honey, LaLaLa, Black Heart, Red Lights … Äh, man kan lika gärna copypasta hela albumlistan här.

Skit samma att det handlar om en destruktiv Bonnie And Clyde-historia, när du hör Reckless Dreamers vill du ändå sätta dig i den där bilen, känna den juvenila friheten slå sig fram och låta misstagen skölja över dig.