Avslappnad eufori – och Robyn

Kindness, Debaser Strand, Stockholm

Avslappnad eufori – och Robyn

Alla "Södertjejer" i hela världen är här.

Få kan som Kindness lyfta sin musikaliska antimachismo till sådana här gung- och svänghöjder. Det är knappast så att ”groove” per definition är maskulint kodat, men det är någonting med Adam Bainbridges sätt att skapa sväng som tycks helt fristående från både samhällets och musikens samtliga normer.

Det är en form av ren frihet som faktiskt inte hittas någon annanstans inom musiken. Det skulle möjligtvis vara hos samarbetspartners som Dev Hynes (Blood Orange) och Robyn. Det har också flaggats för att gäster ska gästa, på sitt senaste släpp har Bainbridge tagit hjälp av både tidigare nämnda Robyn, men även Seinabo Sey och Nadia Nair.

Sedan är Bainbridge tyvärr en tråkmåns på skiva. Uttrycket är ofta för fint, för uddlöst, för muzak-betonat. Men när det kommer till liveceremonin så är det få som mäter sig med denna begåvning. Skillnaden är som natt och dag. Mycket ligger i att Bainbridge inte tar sig an scenen som ett solitärt geni. Istället bygger hela arrangemanget på samarbete. Den kanadensiska öppningsartisten Akua – klädd som Aaliyah en gång i tiden, i bandana och kavaj – assisterar spelningen igenom. Och mycket av trycket och dansvänligheten byggs upp av musikerna bakom huvudpersonen.

Här finns ett beat. En avslappnat euforisk jazzdiscohouse-känsla som är helt omöjlig att värja sig mot. Akua och Bainbridges teamwork är ett perfekt musikaliskt förhållande, trots att det är första spelningen på turnén. Låttexter och musik från sådana som Lumidee och Prince, inskjutna lite så där i förbigående, gör tillställningen ännu mera upprymd.

Sedan kommer Nadia Nair upp på scen och givetvis självaste Robyn. Alla, inklusive personalen, ballar ur. Killen som jobbar i entrékassan, klädd i Social Distortion-t-shirt, löper fram för att få sig en bild på superstjärnan. Givetvis är alla konserter där Robyn dyker upp en bra konsert. Men det är snarare i i Bainbridges samarbete med det fasta kapellet som storheten står att finna denna afton.

Ibland faller det in i samma tradiga lunk som på skiva. Men de tillfällena är för få för att kunna rubba denna kväll av total avspänd yra.