Syntpionjärer kombinerar nostalgi och relevans

Orchestral Manoeuvres In The Dark, Berns, Stockholm

Recenserad av Tommy Juto | GAFFA

Var gång ett av ens gamla favoritband från uppväxten kommer till stan för att uppträda närmar man sig tillställningen med viss ambivalens. Lika mycket som det är skönt att äntligen få pricka av dem i att-se-listan, lika mycket bär man på oron över att gå hem besviken med en ångest över att ha pulvriserat gamla illusioner. Skräckscenariot vore om akten bestod av någon trött enda kvarvarande originalmedlem som omgiven av legoknektar åker runt och gör urvattnade, själlösa coverversioner på sig själva medan de mjölkar gamla emotionella fans på cash så länge de kan innan de blir genomskådade.

På söndagkvällen är det inför ett utsålt Berns i ett regnpiskat Stockholm som saken ska avgöras när Orchestral Manoeuvres In The Dark – för enkelhetens skull hädanefter O.M.D. – äntrar scenen. Oron visar sig dock vara obefogad.

Andy McCluskey har gett sig den på att göra show av den stundtals allvarsamma musiken och lyckas förvånansvärt hyggligt. Han skiter i vad folk anser om hans dansstil – som för övrigt påminner om något slags regndans – och skojar om sitt ”usla basspel” och att det är en ledtråd till att gamla låtar är i antågande varje gång han hänger på sig elbasen. I Tesla Girls är han så taggad på att få alla – verkligen alla – i publiken att klappa med att det blir lite charmant komiskt när han i ivern även vänder sig till bandets manager uppe på balkongen som pliktskyldigt också hon lyfter händerna och gör frontaren till viljes.

Hur mycket som är inrepeterad rutin kan säkert diskuteras, men det fungerar.

Dryga fyrtio år har gått sedan McCluskey tillsammans med Paul Humhreys bildade O.M.D. – inräknat en inaktiv tioårsperiod runt millennieskiftet när de lagt ner helt – och bandet har under den tiden genomgått en rad faser och reinkarnationer. Intressantast var de tidiga pionjäråren i Wirral när de influerade av Kraftwerk ledde genrens metamorfos i riktning mot pop tillsammans med The Human League och Gary Numan, men hitlisteåren under åttiotalets mitt förde dem ut till de stora massorna innan Humphreys 1989 hoppade av på grund av missnöje med just riktningen de tagit.

McCluskey sörjde inte för det, utan förnyade istället deras sound i takt med tiden och fick mer eller mindre på egen hand en av deras största hits – i Sverige den allra största – med Sailing On The Seven Seas, vilket också ska bekräftas av den här kvällens varmaste publikrespons.

Sedan fjorton år tillbaka kamperar han åter med Humphreys och trots att de båda är 60 år tycks inspirationen fortfarande leva. Visst, tyngdpunkten i deras liveset har kraftig slagsida mot nostalgi, men en knapp handfull låtar från 10-talet smälter in väl och tre godkända album under 2010-talet vittnar om att bandet ändå hållit sig någorlunda relevant. I ärlighetens namn hedrar det dem att de ger publiken det den vill ha utan att för den skull förvandlas till klichéer.

Med så många ansikten i backkatalogen har vi alla tagit till oss olika epoker av O.M.D., men den gradvisa förflyttningen mot de tvålfagra tuggummidängorna under åttiotalets andra halva – som Dreaming – har inte åldrats väl och jag blir nästan irriterad när jag kommer på mig själv med att undermedvetet nynna dess refräng på hemvägen. Hellre hade jag nynnat på Martin Coopers saxofonsolo i So In Love eller det minimalistiska blippandet i Souvenir.

Som tur är sitter det banala men ack så effektiva riffet i Electricity djupt inpräntat, så jag börjar istället spela luftsynt när jag i styv kuling lyckats korsa spårvagnsrälsen vid Dramaten utan att blåsa omkull. En smula lättad över att nostalgi och relevans faktiskt kan leva i symbios.

Låtlista:

1. Stanlow
  2. Isotype