x
Jay-Z: The Blueprint

Jay-Z
The Blueprint

KLASSIKERN: Omskakande upplevelse

GAFFA

Album / Roc-A-Fella / Def Jam
Utgivning D. 2001.09.11
Recenserad av
Veronica Larsen

Novemberregn, immigt bussfönster, Stockholmsförort. Det har varit friluftsdag i skolan med bowling i Vårby. På bussen hem har jag ångest över min blyga osynlighet, jag vågade inte prata med någon. Deppig lyssnar jag på Fattaru, deras skiva Fatta Eld får mig på bra humör. Jag har hittat den på biblioteket, där lånar jag också The Blueprint. Det är första gången jag hör ett album med Jay-Z. Upplevelsen känns som ett jordskred och min verklighetsram rämnar. Det finns en helt annan värld därute.

“There's so much coke that you could run the slalom”

Albumet är Shawn Carters sjätte och pojken som växte upp under tuffa förhållanden i Brooklyn har etablerat sig som en av de främsta rapparna i USA. The Blueprint ska komma att bättra på hans status och framgång ytterligare. På releasedagen befinner sig Shawn i Los Angeles för en videoinspelning, samtidigt skakas hans hemstad i grunden:

– I’d dropped my album on the same day. And I just remember waking up in LA and thinking everybody was playing, like ‘That can’t be,’ then turning on the TV and it looked like something from one of those apocalyptic movies.

I dagboken från min gymnasietid nämns sällan nyhetshändelser, men om terrorattacken i New York 11 september 2001 skriver jag flera sidor. Jag noterar också när jag köper The Blueprint, för till slut orkar jag inte låna om skivan på biblioteket fler gånger.

“Never been afraid to say what's on my mind”

Kanye West, Just Blaze och Bink producerar merparten av albumet men även Timbaland, Poke & Tone och Eminem bidrar med ett spår vardera. Eminem levererar också två av hans bättre verser i karriären på låten Renegade. Vid den här tidpunkten är han en av de mest kontroversiella artisterna i USA, vi anar att Jay-Z är imponerad av Marshalls frispråkighet, själv ligger han i fejd med både rättvisan (2001 åtalas och döms Carter för att ha knivstuckit en skivproducent) och andra rappare. På Takeover häcklar han Prodigy från Mobb Deep och Nas.

“I sampled your voice, you was usin' it wrong”

Skivans många samplingar, främst från kategorin äldre soul och R&B lyfter arrangemanget i flera låtar, det tydligaste exemplet är Ain’t No Love In The Heart Of The City med Bobby Blue Bland från 1974 som samplas på spåret Heart Of The City (Ain't No Love).

Kritikermässigt får albumet höga betyg, kniper Billboards första plats och säljer dubbel platina i USA. Den återfinns också på flera årsbästalistor och i rankningar över 00-talets bästa album. När magasinet Rolling Stone 2003 utser "the 500 greatest albums of all time" hamnar den på plats 456. I en reviderad upplaga 2012 klättrar den till plats 252.

Den finaste utmärkelsen fick plattan ifjol, 2019 valdes The Blueprint av Library of Congress in i The National Recording Registry för att vara ”kulturellt, historiskt eller estetiskt betydelsefullt”. Albumet är det åttonde rap/hiphop-albumet att bli invalt och det första albumet från 00-talet. Varför, är inte så svårt att förstå, textmässigt är The Blueprint en amerikansk referensfest och framför allt Kanye West och Just Blaze bidrar till att Jay-Z får en mer kommersiell och tidlös popkostym.

“I could predict the future like Cleo the psychic”

På skivans omslag ser vi Jay-Z röka cigarr sittandes på ett skinnbeklätt skrivbord med en mikrofon bredvid. I texthäftet finns ytterligare bilder som signalerar affärsman och rappare med ett förflutet från gatan. Att Shawn verkar kunna sia om sin egen framtid, får vi bevis för på skivans starkaste spår U Don’t Know där han rappar om sin förmåga att få pengar att växa. Idag är han som bekant miljardär.

“You are now lookin' at one smart black boy. Momma ain't raised no fool.
Put me anywhere on God's green earth, I'll triple my worth”

The Blueprint introducerade mig till soul, skrivande och en ny typ av hiphop. Texterna blev en gåta att lösa och jag försökte lära mig dem utantill. Mitt starkaste intryck är dock revanschlusten, självförtroendet och arbetsmoralen som väcktes i mig av att lyssna på Shawn. Om han kunde, kunde jag. Orden skulle bli mina verktyg en dag, scenen min. Jag skulle inte förbli tyst.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA