Justin Bieber
Changes

Stjärnan är ljuvlig i lyckat konceptalbum

Album / Def Jam
Utgivning D. 2020.02.14
Karin Lillbroända

Justin Bieber har mått piss. De senaste åren i hans liv har kantats av missbruk och både psykisk och fysisk ohälsa. Nya albumet Changes representerar den process Bieber har varit igenom, och visar upp livet på andra sidan. Lite förvånad kan man vara över att låtarna inte frossar i ångest och uppgörelse, de består istället till 99 procent av dramafria, okomplicerade, klyschiga och genuint kärleksfulla hyllningar till frun Hailey. Och man faller. Ja, man faller som en fura!

Texterna är simpla. Raka och tydliga. Det är hjärtan som smälter och kärlek djupare än havet. Klyschigt, men tveklöst på riktigt. I sin nya dokumentär berättar Justin om att det är först nu han själv sitter i förarsätet för sin musik. Som barnartist bestämde andra åt honom, men på Changes har han valt själv. Och det är en Justin Bieber i ny tappning som presenterar sig. Här ger han ut en homogen samling kärleksballader som kanske hade passat bättre i början av 2000-talet. Popprinsen plockar upp det R&B-sound som Usher och andra släppt taget om för länge sedan.

Hitmässigt är det svårt att jämföra med det förflutna. Vi får ingen ny Sorry eller Beauty And A Beat, men det finns diamanter att plocka ur denna helgjutna guldgryta. Intentions, skivans mest lättsmälta låt som tidigt släpptes som singel, är inget annat än fantastisk i sin vårsoliga produktion. I övrigt är tempot något lägre och ljudbilden lite mörkare. Mästerliga låtar som Habitual, Forever och Second Emotion gör det svårt att slita sig.

Changes är ett magnifikt album. Andra har kallat det slätstruket och ointressant, men lyssnar man med lite hängivelse är det en ljuvlig upplevelse. Justin Bieber har släppt ett konceptalbum som är perfekt, så när på att de 17 spåren borde kortats ner till ett mer behagligt antal.