Lastkaj 14
Speglar Och Rök

Sätter ribban högt för svensk trallpunk

Download / Second Class Kids
Utgivning D. 2020.03.27
Kristofer Hadodo

Efter att ha levererat 10-talets absolut starkaste album, Becksvart, har Lastkaj 14 gått in stenhårt för att skapa en värdig uppföljare. Resultatet, Speglar Och Rök, vittnar om att gruppen – till viss del – känt av förväntningarna. Att bygga vidare på ett album från 2017, som fortfarande växer för varje lyssning, måste ha varit ett aber.

Kanske förklarar det varför första singeln, Den Blomstertid, känns något övertänd, varför Allt Är Alltid Slut blir lite blaskig i refrängen och varför avskalade Skyddsbarriär aldrig når sin fulla potential. Att samtliga medlemmar berikar med sång är förstås sympatiskt och väldigt effektivt; tillfälligtvis svajar dock skärpan i frasering och tajming. En annan smärre anmärkning är den överproducerade karaktär som anas i några körarrangemang.

Skivan öppnar dock med helt underbara Livsgnistebrist. Här är vokalsamarbetet våldsamt elegant och varenda texttrad framförs med accelererande kraft. I Söndring Och Splittring är man inte långt efter. För den som följt Lastkaj 14 och fortfarande blir knäsvag av högexplosiva alster som Håll Höjd, Våra Dar och Börja Om finns mycket nytt stoff att älska. Lyssna På Mig Nu, Ljus Från Båda Håll och Vad Är Meningen? är p-e-r-f-e-k-t-a punklåtar i rasande tempo med snygga verser och makalöst mäktiga refränger.

Lastkaj 14 sätter ribban högt för svensk trallpunk även detta årtionde. Uppskattas uttrycksfull musik med dynamisk produktion, snillrikt textskapande, tryggt melodispråk och minutiösa arrangemang är Speglar Och Rök en rådlig investering.