Pearl Jam
Gigaton

Relevant, rik och respektfull rock

Download / Monkeywrench
Utgivning D. 2020.03.27
Kristofer Hadodo

Singlarna först. Dance Of The Clairvoyants (sex stjärnor) har varit ute i nio veckor och är en överraskande syntpulserande postpunkig dänga med en ömsom sjungande, ömsom rytande Eddie Vedder. Fraseringen i denna text är fängslande. En väldigt otypisk Pearl Jam-låt och kanske därför ypperlig som förstasingel. Superblood Wolfmoon (fyra stjärnor) följde i februari och är underligt nog lika pådrivande som avhållsam eftersom barsk sång, glödande gitarrer och eruptiva trummor trycks ner av ett lågmält la-la-la-parti, utan att det kåta arrangemanget egentligen når sin kulmen. Betydligt mer väntad, givet hur riffglada Pearl Jam var på Backspacer 2009 och Lightning Bolt 2013, och ytterligare ett exempel på att rockgruppen från Seattle, även efter tre årtionden, känns fortsatt relevant.

Smakproven sen. Otaliga låtsnuttar har erbjudits via sociala medier de senaste veckorna för att fansen ska kunna bilda sig en uppfattning om Gigatons rika omfattning. Den som inte redan reagerat på singlarnas bredd, lär inse skivans vidd genom det Rage Against The Machine-inspirerade arrangemanget i Trump-kängan Quick Escape, det ambienta elektroniska anslaget som bär vackra Alright, den avskalade akustiska tryckaren Comes Then Goes, samt finalspåret, Rivers Cross, som ömt sätter punkt för skivan. Fler högt rankade spår är den fräcka öppningen Who Ever Said och den hypnotiserande Seven O'Clock.

Slutklämmen sist. Eddie Vedder sjunger oklanderligt och ovanligt artikulerat, men erbjuder också några av sina rivigaste pålägg i innerliga texter om klimatet och politiken. Pearl Jam har filat länge på sitt hantverk och elfte fullängdaren genomsyras av en avslappnad samspelthet; få band får det att låta så enkelt. Sympatiskt är det också att otaliga sidor av rocken utforskas på samma skiva; Gigaton skiftar omväxlande mellan rått, mörkt och elektriskt till lugnt, sprött och akustiskt – utan att tappa tråden.

Respektfullt. Mot genren. Mot publiken.