The Strokes
The New Abnormal

En röra som dryper av The Strokes-estetik

Album / RCA
Utgivning D. 2020.04.10
Gustaf Ramsby

New York-kvintetten lämnade med sin senaste fullängdare Comedown Machine en bitter eftersmak hos merdelen av sin fan base, mig däribland. Men lagom i tid till att det rådande viruset bestal mig på både lukt och smaksinnet och därmed rensade min palett kommer Casablanca och co. med en uppfriskande smakåterställare som passningsvis bär namnet The New Abnormal

Nya plattan är lite som en gott och blandat-påse från bandets olika inkarnationer, man hittar exempel som härrör till samtliga av gruppens studioalbum, något som gör att skivans identitet blir något rörig men håller lyssnaren på tårna då det är svårt att veta vad man kan vänta sig av nästa spår. Det råder emellertid ingen tvekan om att alla låtar fullkomligt dryper av The Strokes-estetik, trots att Julian i många fall väljer att ditcha den karakteristiska disten på sången i förmån för att istället låta sina falsetter mänskligt spricka som ett substitut så blir The New Abnormal en platta i klassisk Strokes-anda.

Är man som jag en av dem som fullständigt frälstes av Casablancas första och egentligen enda renodlade soloskiva, Phrases For The Young från 2011 så kan du redan nu börja jubla. En handfull av låtarna delar nämligen stora likheter med det distinkta sound som sångaren visade prov på just där. Ode To The Mets och Brooklyn Bridge To Chorus hade passat utmärkt som singlar från Phrases men som en adderad bonus får vi också njuta av Albert Hammond Jr. och Nick Valensis oefterhärmliga gitarrvävar som kompletterar den knastertorra satiriska undertonen utmärkt.

Med det sagt så innehåller skivan också några solklara fillers, men i tider som dessa vill jag fokusera på det positiva.