Fiona Apple
Fetch The Bolt Cutters

Mer eller mindre synonym med integritet

Album / Epic
Utgivning D. 2017.04.20
Jonatan Södergren

Åtta år har det tagit för Fiona Apple att följa upp The Idler Wheel…, vilken i sin tur kom sju år efter Extraordinary Machine, et cetera, et cetera. Det här är evigheter i en bransch där album- och turnécykler ofta följer ett noggrant utstuderat schema, där autenticitet snarare säljs som en vara på HM eller Urban Outfitters än en genuin strävan efter att röra om jämvikten i sakers tillstånd.

Ett porträtt i The New Yorker beskriver hennes konst som radikal sensitivitet. Med lika delar originalitet och sårbarhet är Fiona Apple ett unikum. När hon exempelvis inte förberett ett tacktal på VMA:s och istället påpekade att “the world is bullshit” stod det klart att hon inte tänkt finna sig i att göra som alla andra. Ända sedan hon som tonåring debuterade med 1996 års Tidal har hon gjort musik på sina egna villkor, i sin egen takt. Hon är mer eller mindre synonym med integritet.

Det gör att mitt karantän-uttråkade jag blir extra tacksam när hon plötsligt åter dyker upp på min radar.  Fetch The Bolt Cutters sticker dessutom ut som något av det bästa hon gjort. Med rytmiskt flow och udda arrangemang förmedlar hon kreativa melodier och självrannsakande lyrik på ett sätt som inte riktigt låter som någonting annat. Om något förs tankarna långsökt till en eklektisk blandning av några av det senaste decenniets mest spännande artister, tänk typ Julia Holter möter St. Vincent.

Framför allt känns det som att hon själv njutit av att spela in albumet vilket gör det energiskt och smittsamt trots att texterna behandlar ämnen som våldtäkt och #MeToo (inte minst textraden “You raped me in the same bed your daughter was born in” i For Her). En höjdpunkt är titelspåret vars namn är en referens till en scen i TV-serien The Fall där Gillian Anderson spelar en polis som utreder sexbrott. I låten ingjuts hundskall träffsäkert som ett drivande rytmiskt element som på något sätt blir karaktärsenligt för albumet som både är lekfullt och allvarligt på samma gång.