Phoebe Bridgers
Punisher

Indiesensationen övertygar ännu en gång

Album / Dead Oceans
Utgivning D. 2020.06.19
Ola Palmström

Phoebe Bridgers är 25 år gammal, men redan på god väg att bli indie-royalty. Hennes debutalbum, Stranger In The Alps, var enligt GAFFA ett av förra årtiondets bästa album. Sedan dess har hon varit en del av supergruppen Boygenius tillsammans med Lucy Dacus och Julien Baker, släppt ett album tillsammans med Bright Eyes-frontaren Conor Oberst och gjort en låt tillsammans med Matt Berninger samt varit förband åt The National.

När hon inte skapar hyllad musik ägnar hon sig åt att bli viral på Twitter (eventuellt även andra saker), där hon ett tag kallade sig själv för millennial falcon. Det är svårt att komma på ett mer passande namn. På många sätt är hon ett ansikte utåt för den yngre millennialgenerationen; med en påtaglig melankoli som bearbetas genom sarkasm och memes. I hennes musik är det ofta melankolin som tar störst plats. Att hon redan blivit så stor kan delvis tillskrivas att hon lyckats fånga en generations mentalitet så väl. De som fann tillhörighet i hennes debutalbum lär inte bli besvikna den här gången heller.

Att följa upp ett hyllat debutalbum är svårt. Förväntningarna är högre, fallhöjden likaså. Musiken är knappast väsensskild från Stranger In The Alps, men det finns en större dynamik här. Kyoto är mer upptempo, Halloween är en av de finaste lågintensiva låtarna hon gjort och hela albumet avslutas med avgrundsvrål och ett storslaget, Sufjan Steven-skt outro i I Know The End. Så hur går man egentligen vidare efter att ha gjort ett av förra årtiondets mest hyllade album? Man gör ett ännu bättre, bevisligen.