En inställd turné för vadå?

Album / Polydor/Interscope
Utgivning D. 2020.05.22
Josefi Jönsson

Record label: “How many genres do you want?”
The 1975: “Yes”

Skämtet som fullkomligen tagit över Youtubes kommentarsfält det senaste året är det som bäst sätter fingret på Notes On A Conditional Form. De 22 spår, 80 minuter, som The 1975 i december sköt upp en hel turné för att färdigställa. Men helt ärligt, till vilken nytta?

Resultatet är spretigt och oförståeligt. Direkt slungas man in i ett av Greta Thunbergs brandtal som lagts ovanpå ett elektroniskt beat – för att därefter smockas i ansiktet med ett tafatt försök till “hela världen går under, vakna nu”-punk. Visst har det varit svårt att greppa vad The 1975 är och vad de faktiskt vill förmedla genom sin musik de senaste åren. Men aldrig har jag känt mig så bortkommen i en skiva som jag gör nu.

På en timme och 20 minuter hinner jag uppleva en akustisk countryballad, ett stycke instrumental dubstep, en 90-talshit med anor av Mmmbop och You And Me Song, en nedskalad ballad med den djupa textraden “Will I get divorced when I get old? (Why am I always cold?)”, en vaggvisa på autotune, den perfekta countrylåten för en bar i Texas och en 80-talsflört med starkt syntgame. Och det har aldrig varit tydligare att The 1975 blivit ett av musikvärldens idag allra största namn. Där ingen annan tycks få sitta med och rikta pekpinnar, utan allt sker på deras regler. För annars hade det aldrig funkat att släppa en skiva på 22 låtar där över hälften hade kunnat petas bort likt russinen ur en kaka.

Och även om det finns några självklara guldkorn, så vet jag redan nu att detta är en skiva jag aldrig någonsin igen kommer att sätta igång från start till slut. Jag har redan petat ut mina russin ur kakan.