Grace Will Fall
Barren By Design

Genuint mangel från extrem Jönköpingsgrupp

Download / Midsummer
Utgivning D. 2020.05.29
Kristofer Hadodo

Jag var iklädd en Dillinger Escape Plan-tröja när jag bekantade mig med Grace Will Fall. Det befäste jag i en recension av debutalbumet 2007. Tröjan bar jag för att anknyta till den extrema musikgenren hardcore. När jag lyssnar på Barren By Design, 13 år senare, bär jag en Prana-tröja. Den anknyter inte till någon musik, utan till den (i vissa fall) extrema sportgrenen klättring.

Ordet extrem har stort värde för Jönköpingsgruppen. Musikaliskt producerar de fortfarande metallisk, punkig hardcore och prestandamässigt har de klättrat på världsrankingen. Tar man en titt på skivans omslag och tillhörande gruppfoto och ägnar några minuter åt att insupa skivans ljudbild och atmosfär kan man konstatera att allting är djupt rotat i genren. Annars hade spår som Surrounded By Plague och It Might Rumble aldrig kunnat svänga som de gör. Vi talar om genuint mangel, låtar packade med information och en sångare som inte sparar på krutet i sina innerliga textleveranser.

Extrem passar även inspelningen. I en allt mer digital vardag har Grace Will Fall valt att arbeta analogt – utan dator, utan redigering, utan tricks. Slutprodukten är osedvanligt ärlig. Det känns melodiskt inte riktigt rätt i Hopplös Hopplöshet som påminner om Totalt Jävla Mörker, fast med skav. Därtill är titelspåret ett svårgenomträngligt kaos som man gärna vill ska ta slut. I övrigt är fjärde albumet angenämt. I alla fall om man är svag för extrema yttringar som Songs To Fan The Flames Of Discontent, It's Me God och Live The Storm.

Om debutskivans laddade stämning kunde liknas vid Göteborgskravallerna 2001, kan stämningen den här gången liknas vid pågående upplopp i Trumpstyrda USA. Där råder just nu förtvivlan. Extrem sådan.