Jireel
Sex Känslor

Lämnad med önskan om mer

Album / Universal
Utgivning D. 2020.05.05
Karin Lillbroända

Jireels tredje album heter Sex Känslor och är ett konceptalbum som beskriver en relation. Tidslinjeenligt börjar det med hinderfri ny kärlek för att till slut rinna ut i uppbrott och sorg. Ett helt rimligt tema att sjunga om även om det kan kännas urvattnat, samtidigt som alla möjligheter till att göra något personligt och omskakande finns.

Tyvärr går det lite sådär för Jireel att nå upp till det omskakande. Albumet ska samla hans känslor för uppvisning, men det är just känsla man gärna hade haft mer av. Särskilt i albumets lyckliga halva som visserligen består av välproducerade och helt okej låtar, men de är ointressanta, klyschiga och långt ifrån hans bästa. Det rycker lite i känslotrådarna här och där men Jireel drar en inte under ytan. Med tanke på att vi alla vet att Jireel egentligen är ohotat bäst i sin genre i Sverige går det att önska lite mer kräm.

När det kommer till ett album om känslor är det ingen chock att det är de svåra och smärtande känslorna som är mest intressanta att lyssna på. På femte spåret Förvirrad stöter relationen vi får följa på problem och nu har Jireel en på kroken. Efterföljande Hur Känns Det är ännu bättre och plötsligt minns man varför Jireel är ett av de senaste årens absolut klart lysande stjärnskott.

Om det gick ganska brant nedför under första halvan så vänder kurvan under den andra. Jireel bjuder in Victor Leksell, Reyn och Miriam Bryant för att avsluta det hela. Ett gäng melankoliska artister som passar perfekt in i konceptet och deras gästspel mynnar ut i två riktigt bra låtar. Avslutande Den Sommaren med Miriam Bryant gör allt vad en låt om brusten kärlek ska göra. Perfekt att gråta till ensam i en tom busskur, och det är precis vad man vill ha.