Vampire
Rex

Inspirerande lyrik i tungt svängande extreme metal

Album / Century Media
Utgivning D. 2020.06.19
Amelie Schenström

Death, thrash, black metal; jag vill inte binda upp mig för någon av de gängse genreindelningarna. Här får du en alldeles egen mixtur som bakar en genomgående hög låtkvalitet med likaså hög musikalitet och en mer än duglig produktion. Tungt utan att vara svårtuggat för den som ändå ägnat en del lyssning åt de tyngre hårdrocksgenrerna. Mer bredd i musiken och lyriken i Vampires tredje album, jämfört med den självbetitlade debuten och förra albumet With Primeval Force är albumet Rex mycket mer varierat.

Det är inget death-grottande vi får höra här utan tvärtom en hel massa sväng och driv i låtar som Inspiritus, Serafim och Rekviem. Allra mest intressant, vacker och suggestiv, är dock Anima som också är musikaliskt spännande och varierad i sina dryga sex minuter, för övrigt skivans längsta spår. Anima har betydelsen själ eller ande men är också enligt jungiansk psykologi de "kvinnliga aspekterna i den manliga själen", liksom animus är de manliga aspekterna i kvinnans själ. Lite att tänka på där.

Enligt sångaren Hand Of Doom (Lars Willfors) är texterna inspirerade av den klassiska litterära romantiken under 1800-talet. Vi får också tematiska utläggningar till Yasidisk mytologi i Melek-Taus och likaså samisk sådan i spåret Wiru-Akka. Lyrikens tema sträcker sig även bakåt till babyloniska solguden Moloch (Melek) och de bibliska serafiska änglarna i Serafim. Allt detta både fördjupar och breddar den krigshärjande lyriken med bland annat mycket mer av inre krig och konflikter än säg till exempel Sabatons hyllande och förgyllande krigssvada. Vampire bjuder på djup före yta.

Det här är en bra extrem metal-platta, med djup i texterna och tyngd i musiken. Ett album att återkomma till.