Haim
Women In Music Pt. III

Återvänder till det unika

Album / Universal
Utgivning D. 2020.06.26
Josefi Jönsson

Det har gått två skivor, ett samarbete med Vampire Weekend och med det flera musikaliska eror sedan vi stiftade bekantskap med systrarna Haim. Med Days Are Gone satte de sig med ens som en viktig punkt i 2010-talets musikhistoria. Men de lyckade aldrig riktigt övertyga mig på uppföljaren Something To Tell You. Någonstans mellan 2013 och 2017 kändes det som om att de tre systrarna lyckades tappa bort mycket av det som gjort dem unika – något som de lyckats återerövra nu tre år senare.

Women In Music Pt III får trion till en ordentlig uppvisning av sin musikaliska bredd. Där de retrodoftande basslingorna i låtar som Gasoline och The Steps gör sig obesvärat bra tillsammans med den av 90-talets R&B-doftande 3 AM. Medan Another Try låter som en tropisk strand-remix av Atomic Kittens cover av The Tide Is High. Tillsammans utgör det en helhet som visar dynamiken som finns hos Haim och viljan att alltid experimentera med det som ligger i hetluften inom musikvärlden just nu.

För den som håller koll på de tre systrarna på valfritt socialt medium har det onekligen varit helt omöjligt att undgå vilken stilmässig era de just nu befinner sig i – straight out of the 90’s ena dagen och så som vi lärde känna dem nästa. Och precis som i den moderiktade eran så skiner även den återkommande ådran av Fleetwood Mac igenom samtidigt som TLC gäckar i bakgrunden. En blandning som gjord för att kännas spretig, men som istället visar precis vart vi befinner oss 2020. Och i mångt och mycket kanske 2020 hittills har varit ett skitår – men är där ett stort plus att ta med sig resten av året så står Haim bakom det.