Little Jinder's Unreleased Romance
Mixtape

Låttexter som går rakt in i hjärtat

Album / Warner
Utgivning D. 2020.06.12
Tilda Norrlin

Efter att ha släppt tre album på svenska slocknade lusten kring artisteriet för Josefine Jinder. Tillsammans med skivsläppet Hejdå 2018 tog hon en paus från Little Jinder på obestämd tid. Hon skulle försöka hitta en ny väg inom musiken. Vilken visste hon inte, men en nystart behövdes för att få tillbaka kreativiteten igen. Formuleringarna på svenska hade tagit slut och därför började hon skriva musik på engelska istället ­– resultatet blev Little Jinder’s Unreleased Romances Mixtape.

Det verkar som att Little Jinder har lämnat de dagboksliknande texterna om tonårskärlek bakom sig. Den nya musiken präglas av självreflektion, relationer och vemod. Därför får vi nu lära känna en ny sida av Little Jinder, där hon förmedlar romantiska tankar om kärlek men också sjunger om livets jobbiga perioder och misstag. Men samtidigt som hon sjunger om egna erfarenheter och känslor kring relationer känns det som att hon agerar en bästa tjejkompis, eller kanske en storasyster, när man lyssnar på Into You (Not That). Här värnar hon om någon annans mående i vad man kan anta är ett förhållande med obesvarad kärlek.

Mixtape bär på en drömmig pop-produktion från början till slut, men som avbryts med ett skönt saxofon-solo i Travel Back In Time – mixtejpets bästa låt. Den sticker ut från resterande spår som kan låta något enformiga. Lite mer variation eller skiftande tempo hade gjort det hela mer spännande.

Men som alltid med Little Jinders musik finner man sig flertalet gånger relatera till låtarna, varje textrad går rakt in i hjärtat på lyssnaren. Det känns som att hon alltid kommer att finnas där för att sätta ord på de komplicerade känslorna åt dig, såväl på engelska som på svenska.