Avatar
Hunter Gatherer

Vågat, vinnande, reflekterande och vackert

Album / Century Media
Utgivning D. 2020.08.07
Amelie Schenström

Avatar vågar och vinner på albumet Hunter Gatherer. Vad annat kan en säga om ett metalband som ger sig till att visslande introducera en låt och inleda med "pruttljud"(!?) och sirener i en andra, besten Colossus som för övrigt är en mycket bra låt. Ett riktigt "In Flames"-intro och en påminnelse om bandets bakgrund och historia bjuds vi i förstaspåret Silence In The Age Of Apes. Och allt detta fungerar väldigt bra tillsammans.

Men vi måste prata om A Secret Door. De här musikerna har bevisligen aldrig någonsin haft brist på idéer men det går väl för satan ändå inte att vissla i en hårdrockslåt. Eller? Visslingen – framförd av Corey Taylor – inleder med en halv minut och återkommer i låten. Och det märkliga är att det funkar så väl.

Det är extra roligt att få hylla denna skiva då förra albumet var en stor besvikelse. Ett låtsasrike, Avatar Country med en "kung" var enbart ett konstigt påhitt och det albumet består av ett fåtal riktigt bra låtar och därutöver en massa pratspår och konstig utfyllnad. Möjligen att det hela gjorde sig bättre på scen, bandet har turnerat runtom sedan det släpptes, men konceptet är inget som försvarar ett bortslarvat album.

Så oron var att det nu skulle bli ännu ett platt fall men det visar sig vara tvärtom. Hunter Gatherer är ett av bandets bästa album; mörkt, vemodigt, reflekterande och tungt. Kanske deras allra bästa tillsammans med det på många sätt unika Black Waltz (2012). Vokalisten Johannes Eckerströms sång har utvecklats radikalt under åren och rensången är, exempelvis i den rakt igenom finstämda Gun, bara att njuta av medan growlet på albumet är Eckerströms karakteristiska, med stor volym.

Så välkomna tillbaka till den absoluta toppen, Avatar!