Arca
Kick i

Familjärt kaos

Album / XL
Utgivning D. 2020.06.26
Jonathan Sindihebura

Det är inte förvånande att Nonbinary ges första sitsen på det fjärde albumet från Arca. På många sätt är ju detta en introduktion till personen som offentliggjordes när Alejandra Ghersi kom ut som icke-binär transkvinna för ett par år sedan. Efter att i flera år ha förknippats med och varit en påtaglig bidragande kraft till några av förra årtiondets mest experimentella och kommersiella album – Yeezus och Vulnicura, tar hon nu själv plats i rampljuset. Arca släpper in oss på ett helt nytt sätt, speciellt i sina musikvideor, och på första låten på Kick I vill hon att andra ska våga befria sig minst lika mycket. Textmässigt är spåret konfronterande, som en slags etablering av nya grundregler.

I texterna är Kick I ett verk som inte har någon like i Arcas tidigare diskografi. Splattret av text, på engelska och spanska, är både psykedeliskt och planerat. Det upplevs som panikslaget och akut men samtidigt finns det uppenbara rimmönster och skrattretande ordlekar. Detta skvättande hörs i musiken också, däremot på ett mycket mer familjärt sätt om man har den vagaste aning om Arca-soundet. Även vid en närmare titt verkar mycket vara orört sedan självbetitlade albumet från 2017. Förvirrande för ett album som är en del av en påbörjad trilogi, och som känns menat för att vara ett enda stort statement.

De musikaliska höjdpunkterna inkluderar Afterwards där producenten bjuder in Björk med en orkestral bakgrund för att låta isländskan skina med sin viskande ton som erbjuder en respit i allt kaos. Utan att tveka kan man anta att den ljudmässiga hyperaktiviteten är avsiktlig. Efter mer än en halvtimmes lyssning och flera omgångar är det dock fortfarande mycket som tar tid att fastna, men som förhoppningsvis får en ny kontext när de andra två systerprojekten är här.