Taylor Swift
Folklore

Inte rädd att visa hur hårt hon försöker

Album / Republic
Utgivning D. 2020.07.24
Jonathan Sindihebura

Bland de mest förvirrande beröm som återkommer i konversationer om Taylor Swift är hur hårt hon jobbar. Att egenvärdet som tros finnas i hårt arbete har en koppling till intressant konst är diffust. Förutom hennes arbete med att omdefiniera vad framgång betyder för henne, och förutom sättet att använda sitt kändisskap till att belysa orättvisor, var det en annan sak som utmärkte sig i biografiska dokumentären Miss Americana som kom ut tidigare i år. Att uppmuntra barn till att jaga efter en plats i rampljuset är åtminstone problematiskt om inte till och med oansvarigt.

Texten på Mirrorball vittnar om resultatet av att i en så ung ålder förknippa sina intressen med just eloge. Taylor sjunger: “I’ve never been a natural, all I do is try, try, try, […] I’m still trying everything to keep you looking at me, because I’m a mirrorball.” För att bibehålla uppmärksamheten måste hon ständigt omforma sig. På albumet Folklore är popstjärnan inte rädd att visa hur hårt hon försöker. Det finns en dragshow-liknande egenskap som ligger under hela verket – kanske det mest tilltalande med projektet. Men även när låtarna cosplayar High Violet rakt igenom görs det med espri och ett textförfattande som är tillräckligt familjärt för Taylors lyssnare.

Samtidigt är det svårt att hitta det exceptionella i det här albumet, eller ens en satsning mot något distinkt och betydande. Ambitioner som annars kunnat höras på varje utgivning sedan 1989. När tematiken tangerar höjderna förblir den stämningsfulla produktionen det mest minnesvärda. The Last Great American Dynasty blir en rätt tråkig låt om att äga en avliden filantrops hus, och Mad Woman upprepar allt The Man sa på Lover fast lite ytligare.