Division Of Laura Lee
Apartment

Våldsam blues, vårdslös indie, vedertaget slammer

Download / Welfare
Utgivning D. 2020.08.21
Kristofer Hadodo

Även om den vitala mars-singeln Dodge Bullets (som släpptes bara dagar före regeringen beslutade att stänga ner stora delar av Sverige) skrevs på endast fem minuter, har lanseringen av det nya Division Of Laura Lee-albumet Apartment knappast gått med raketfart. Första nya singeln såg ljuset redan 2017; kalendern är nu framme vid augusti 2020. Att det gått så mycket som sju år sedan senaste plattan är inget konstigt. "Det tar ofta ett par dagar, spridda över flera år, för oss att skriva en skiva" förklaras det i presstexten. Och handen på hjärtat: Vem hör hur lång tid en skiva tagit att skriva?

För inspelningen av Apartment har Division Of Laura Lee dels återvänt till Svenska Grammofonstudion, dels fortsatt i den egna Welfare Sounds-studion. Ljudbilden är gedigen och våldsam blues, vårdslös indie och vedertaget slammer formar en väl fungerande enhet.

Umeåkonstnären Marc Strömberg, som bland annat driver Instagramkontot Hardcore And Soda, har skapat den nya konvolut-serien. Inramningen är smakfull och passar verkligen musikens känsla och form. Lagom färgsprakande och generöst detaljerad. Det är enfärgat i botten, myllrande i toppen. Ju mer man tittar, desto mer ser man. Det samma gäller det musikaliska: Ju mer man lyssnar, desto mer hör man. Det är tung melankoli i botten, sprudlande energi i toppen.

Albumet påminner om olycka, girighet och stress men hyllar också medmänsklighet, vänskap och jämställdhet. Och som ofta tidigare får ytterligare sångare ta ton; denna gång är det Johanna Hellqvist från Tyred Eyes som skapar ordning och lägger finfina melodier i den annars rätt aviga Curtains.

För den som inte har en halvtimme till övers, lägg i alla fall sex dryga minuter på Sit Up Straight och Paris – jäkligt snygg och trygg rock.