The Flaming Lips
American Head

En nästan perfekt spirande nyförälskelse

Album / Bella Union
Utgivning D. 2020.09.11
Andreas Trella

Det känns som att det var igår som jag senast recenserade The Flaming Lips snedtripp genom ett färgglatt och blödande kungadöme genom fjolårets King’s Mouth. Ett album som släpptes i en tid då band som The Lips inte behövde – men inte omöjligtvis av konstnärliga skäl ändå skulle – inkapsla sig i gigantiska plastbubblor när de uppträdde för folk.

Men nu är nu, och knappt ett år efter det senaste albumet förgyller de knasiga Oklahoma-pojkarna oss igen med en konstnärligt färgsprakande explosion och kreativ utlösning av frodande toner och sprakande texter. Och från och till kan faktiskt American Head dessutom klassas som ett av The Lips bästa album någonsin.

Å ena sidan är Amercian Head i helhet en rent av fantastisk skapelse som ofta ljuder som ett av årets bästa och mest musikaliskt fulländade album. Men å andra sidan finns det här och där ett antal fallgropar som avbryter den nästan fullbordade eufori som gör att jag objektivt inte kan förgylla denna platta med en glänsande sex av sex i betyg, då detta hade varit att begå objektivt tjänstefel för den subjektiva arbetsuppgiften.

Exempelvis är de inledande spåren nära inpå perfekta. Alla med en sentimental tonalitet och själberikande uppbyggnad som får den där speciella värmen att alstras inom kroppens heliga valv, som annars endast en spirande nyförälskelse kan lyckas antända. Men sen finns det tyvärr ett antal spår där i mitten som inte riktigt når upp till samma nivå av genialitet.

Och att segmentet som börjar vid 3:10-snåret i den lysande Assasination Of Youth inte varar mer än 20 sekunder punkterar min själ vid varje lyssning. Hade de bara byggt vidare på detta oslagbart fantastiska klimax i åtminstone 20 sekunder till – men helst låten ut – hade The Lips utan motstånd stått färdigkorade som skapare av årets bästa kreation.

Men trots att dessa episoder av besvikelse må existera så går det ändå att överlappa dessa med American Heads skinande och rent ut briljanta helhet.