Blues Pills
Holy Moly!

Bluesgruppen bäddar för fortsatt turnerande

Download / Nuclear Blast
Utgivning D. 2020.08.21
Kristofer Hadodo

Det hör inte till vanligheten att en artist som endast släppt två studioalbum också släppt två livealbum. En konsertupptagning brukar komma först sedan en artist samlat på sig inte bara en räcka hits utan också tillräckligt många fans med intresse av bygga skivsamlingar. Men den här gruppen, som startade i Örebro så sent som 2011, är inte ett vanligt popband. Som namnet antyder gäller genuin bluesrock. Och längst fram ståtar Elin Larsson med glödande röstresurser.

Skivbolaget insåg tidigt att Blues Pills var speciella och valde att satsa. Utdelningen kom redan med andra albumet, Lady In Gold, som bland annat toppade den tyska albumlistan.

Nu är Blues Pills redo att återvända – med viss förändring. André Kvarnström sköter fortsatt trumspelet, men Zack Anderson har tagit över gitarren och Kristoffer Schander har klivit in som ny basist. Holy Moly! är skapad utan extern producent och har en väldigt analog och levande känsla som ligger extremt nära scengolvet. Tacksamt nog med genrens typiskt psykedeliska prägel i schack.

Tre singlar, som på olika vis representerar Holy Moly!, har hunnit presenteras sedan mars månad, men det är låten Rhythm In The Blood som utgör skivans starkaste kort. Larsson imponerar i samtliga stycken, hennes närvaro, omfång och melodier är välfunna, och gruppen har ett rustikt sväng, konventionellt utan att verka uttjatat. Skivan rymmer inte mer än elva spår men de är innehållsrika, varierande och underhållande och gör att speltiden känns alldeles lagom.

Att satsa pengar på att nya turnéer och ytterligare konsertupptagningar följer även på detta släpp känns inte särskilt riskabelt.