Rein
Reincarnated

Sveriges bodydrottning har återvänt

Album / Rein
Utgivning D. 2020.08.21
Daniel Hånberg Alonso

Sirenerna ljuder. Vi lystrar. Kan det vara sant? Bodydrottningen som älskar versaler har reinkarnerats och kallar på oss från en dystopisk framtid. Vi pluggar oss villigt in och känner de stenhårda beatsen pulsera in i våra vener. Kroppen börjar rycka och svänga som om det var vi i introt till kultrullen Tetsuo: The Iron Man. Så inleds det efterlängtade första fullängdsalbumet Reincarnated från Rein med öppningsspåret Reincarnate. Ni ser temat eller hur?

På mer än ett sätt återvänder Joanna Reinikainen till tronen. Ifjol startade hon sin egen label, Rein Recordings. Efter två EP-släpp och en blytung cover på Leila K:s eurodänga Electric ville hon ha mer kontroll över sin musik. Hon gör det genom att producera en platta om just kontroll. Med inspiration från sci-fi-älsklingarna The Matrix, Blade Runner och Ghost In The Shell har hon med elsprakande kablar vävt en berättelse om förslavning, riggade system och en flykt från, eller kanske in i, simulationen. Release Me, Puppetmaster, Closer To Reality, Off The Grid – låttitlarna talar sitt tydliga språk.

Att brittiska EBM-gruppen Nitzer Ebb är husgudar är det ingen tvekan om när Rein skriker ut sina plakatlyrics. I ångvälten Bodyhammer skakar våra kroppar av konvulsioner, det går inte låta bli att känna sig oövervinnerlig. “Inject me, inject my body with it!” skriver vi unisont till låten som har uppföljaren till tidigarenämnda Tetsuo som sin namne. Pumpande trummaskiner och svett är vad vi är vana vid från drottningen. Trots det är en av favoriterna på plattan Dystopia, dess förmodligen lugnaste spår. Här kopplar hon in oss i ett ödesmättat postapokalyptiskt 80-talslandskap.

När kablarna lossnar från våra kroppar igen efter skivans slut ekar fortfarande orden “We crave for more!” obönhörligt kvar från sista låten Limitless. Sveriges bodydrottning har återvänt och vi är hennes tacksamma undersåtar.