Brandy
B7

Solitt med viss experimentlusta från R&B-veteran

Album / Brand Nu
Utgivning D. 2020.07.31
Veronica Larsen

”This woman is really still doing this so flawlessly and looking like she’s been drinking angel tears for years” – en klockren kommentar från en tittare under en av årets alla strömmade konserter. Kvinnan som ser ut att ha druckit änglatårar är Brandy, R&B-räven som sålt över 40 miljoner skivor. Att hon som 41-åring nu tar klivet ut som independent med ett släpp via eget bolag är modigt. På albumet B7 agerar också Brandy Norwood co-write och co-producer på hela 14 av 15 spår.

I en intervju med Zane Lowe (Beats 1) förklarar hon att skivan är hennes ärligaste hittills och att hon i processen haft inställningen ”tänk om det här är min sista chans till att göra musik”. En tanke färgad av att hennes jämnåriga producent och mentor LaShawn Daniels hastigt gick bort ifjol.

B7 är varken gäspande nostalgi eller friskt nytänkande, snarare solitt med viss experimentlusta. Brandy verkar ha tröttnat på refrängstarkt, klassisk låtstruktur och storslaget kommersiellt. Nåja, nästan. Borderline, Say Something och Baby Mama är hårresande bra hits. Förutom klassiska R&B-teman doppar skivan även en tå i det djupa vattnet mental ohälsa. I en artikel i New York Post berättar Brandy att hennes senaste åtta år varit jobbiga. Detta delger hon för Zane Lowe som att hon tvingats lära sig självkärlek – att hitta sin egen inre röst i ensamhet.

Albumets entré och avslut med klassiskt piano ger en fin inramning och i Norwoods stämma hörs en ny mogenhet. Textmässigt är det lite tråkigt, men ordval verkar för Brandy vara sekundärt. Det hon vill få oss att fokusera på är känslan. För det är eftersvallet av en känslostorm hon sjunger om, något som inte alltid är så enkelt att sätta ord på för en låtskrivarnovis.