Tricky
Fall To Pieces

Skisser och sketcher som räcker långt

Download / False Idols
Utgivning D. 2020.09.04
Kristofer Hadodo

Danska Oh Land leder två spår, resten leds av Marta Złakowska – en polsk sångerska som Tricky tvingades hitta då han saknade en vokalist under ett par livedatum i hennes regioner. Den typen av djärva drag är utmärkande för Fall To Pieces. Här finns visserligen låtar i traditionell bemärkelse, men vad det framför allt finns gott om är skisser och sketcher, ofta runt tvåminutersstrecket; spår som slutar abrupt, spår som flätas ihop med nästa spår, spår som inte nödvändigtvis har en början eller ett slut.

Fritt skapande är förstås trevligt. Vissa kan säkert känna sig provocerade, andra lättade.

Den mest uppenbara skissen är den avskalade Hate This Pain. Här samsas ett monotont piano och en naken stråke med ett mantra som väses fram växelvis av Tricky och Marta: "I hate this fucking pain". Stämningsfullt. Och jäkligt effektivt, då Chills Me To The Bone som sömlöst tar vid, vibrerar igång med en subtil basgång, suggestiva syntljud och en klar stämma. Tvära kast, jajamän! Fall Please, en av många singlar från skivan, fortsätter och trissar upp tempot ytterligare, med ekon från 1990-talets brittiska klubbscen.

Tillbaka till Oh Land, danskan som leder den skeva och experimentella Running Off samt den återhållsamma, nästan tvekande I'm In The Doorway. Oh Land, eller Nanna Øland Fabricius, hördes redan på Tricky-albumen Adrian Thaws 2014 och Skilled Mechanics 2016. Med tanke på vilken karriär hon har bakom sig har hon ett annat patos än Marta, en kontrast som ger ytterligare karaktär till Fall To Pieces.

I vinter väntar en två månader lång Europaturné med redan utsåld premiär i Köpenhamn. Att få uppleva Trickys nutida material live är bevisligen en efterlängtad företeelse.