Troye Sivan
In A Dream

Ungdomlig kärlek blir popmagi

EP / Universal
Utgivning D. 2020.08.21
Tilda Norrlin

Troye Sivan inleder med Take Yourself Home och redan från första spåret sätter han en standard för denna välproducerade popskiva. Excentriska och överkänsliga textrader inleds med en atmosfärisk produktion, för att sedan övergå till en spännande dancehall. Här har jag övertygats om att han vet hur pop år 2020 ska låta. Genom In A Dream får vi uppleva ung kärlek – sårbara texter med ett sökande efter bekräftelse och kaxigare, flörtiga texter tar plats. Skivan utstrålar ungdomliga känslor där allt som varit enkelt, kan bli så komplicerat.

Klubbinspirerade Stud blir skivans mittpunkt, låten bjuder på experimentella effekter där lyssningsupplevelsen förnyas konstant. Vi får ta del av artistens tankar kring killen på dansgolvet. En man som är allt han inte är, och hur han frågar sig själv: “Vill jag vara honom? Eller vill jag vara med honom?” En perfekt poplåt att dansa till på ett svettigt nattklubbsgolv där alla dansar bort sina krossade hjärtan i hoppet om att hitta någon ny.

De ungdomliga, irationella känslorna återfinns i Rager Teenager! där han sjunger om att förlora sig själv i en folkmassa och till slut få landa i en specifik persons armar. Man är en tonåring som försöker hitta sig själv och lever med tanken om att kunna fucka upp allt, bara att få landa i just din famn vid kvällens slut så kommer inget annat spela roll.

Troye Sivan visar en stor utveckling från tidigare skivsläpp. Han förnyar popmusiken genom medvetna texter som bryter normerna kring relationer. Att tilltala sin förälskelse med honom klargör att kärlekslåtar inte alltid behöver handla om hetero-relationer. Han har lyckats få en EP att låta som ett helt album, som dessutom får lyssnaren att befinna sig i en dröm – därför kunde inte titeln varit mer passande.