Skator
År

När den svåra svenska vägen lyckas – med bravur

Album / Sing A Song Fighter
Utgivning D. 2020.08.21
Emil Viksell

Att gräva där man står är inte alltid det lättaste. Men folk slänger sig med det där uttrycket som om det liksom vore det mest självklara och oproblematiska att göra. Det är tvärtom svårt att gräva där man står. I den här branschen är det betydligt lättare att gömma sig bakom säkra anglosaxiska kort – det behöver inte bli dåligt för det. Men Skator, hon väljer den svåra vägen.

Debuten kom för sju år sedan, nu kommer uppföljaren. En skiva som är ett slags De Fyra Årstiderna-resa genom ett års växlingar, från vår till vinter. Lina Högström delar hemstad med Annika Norlin, och psykologintresse, de har också samarbetat musikaliskt. De delar även en förmåga till pregnans, att lägga orden precis där de ska vara. Likaså gräver de båda exakt där de står och lyckas utvinna någonting alldeles särskilt.

Skator är unik, Mattias Alkberg försäkrar oss också om det i pressmeddelandet. Där Norlin gör musik som är oöverträffad är hon knappast helt ensam i sitt slag – det är däremot Skator. Det finns inget egenvärde i att vara unik, men när originaliteten resulterar i en helt fri och speciell brygd av folkmusik, psalmer, konstmusik, visor och pop, då har uniciteten en funktion.

Det är så svenskt, så lokalt rotat, samtidigt som det aldrig tyngs av sin svenskhet. Så kraftfullt i sin enkla, orkestrala inramning. Ibland låter det som Björk, ibland som en betydligt mer spännande Anna Järvinen. Ibland tänker jag på filmen Midsommar (2019) och att detta är en mindre urspårad och mera omsorgsfull skildring av Sverige och det stora vemodet. Det är egentligen bara när Högström blir som allra mest anti-melodisk, i första singelsläppet Medan Giftet Verkar, som det blir på tok för mycket. Annars är det en smoothie av sju sorters blommor, midnattssolen och tillika svensk vardag som mystik.